Ahad, 21 Januari 2018

Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap


Assalamualaikum pembaca blog yang budiman. Sebelum aku meneruskan catatan dalam entri ini, aku ingin menciptakan sedikit pengumuman bahawa aku telah meletakkan Nuffnang mobiles Ads. Makara iklan yang dipaparkan akan muncul jikalau ada melayari blog memakai mobile phones. Makara aku berharap, sudi kiranya anda semua singgah dan klik iklan yang dipaparkan. Kerjasama anda didahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Sejak balik dari Melaka, asyik terkenang kenangkan keenakan Asam Pedas Restoran Rahmah di Ayer Keroh yang sangat sedap. Nampak simple dan kuahnya tidak lah terlalu pekat tapi tak tahu apa rahsia sehingga menjadi sangat sedap. Saya siap makan sampai menghirup kuahnya lagi. Isi ikannya pula sangat lembut dan manis. 



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap

Saya menghantar mesej pada hubby semoga singgah kedai runcit untuk membeli ikan merah. Alhamdulillah, ada rezeki. Ada hanya 2 ekor sahaja. Sampai rumah dah pukul 6.15 petang. Bergegas ke dapur untuk memasak semoga semua sanggup diselesaikan sebelum Maghrib. Memasak dengan berbaju kurung. Lepas memasak, baju pun berbau ikan. Tapi semuanya berbaloi baloi walaupun memasak dalam keadaan tergesa gesa, kerana kesudahannya ialah Asam Pedas yang sangat sedap. Saya menerima resepi ini sebelum ke London lagi, masa tu dah teringin untuk memasak Asam Pedas. Ada juga hajat untuk memasak asam pedas salmon masa di London tapi memikirkan tiada blender jer di sana. Kalau tidak niscaya dah berasam pedas di London.


Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap
  
Resepi ini aku sanggup dari anak buah saya, Farhana yang mempelajarinya dari housemate beliau, Azie yang cerdik memasak. Katanya ini yaitu resepi turun temurun keluarga Azie yang berasal dari Melaka. Setelah mendengar dongeng dari Farhana ihwal kepandaian dan keenakan kuliner Azie, aku meminta Farhana menyalin resepi semasa Azie memasak. Katanya Azie memasak main campak campak jer. Saya meminta anggaran sukatan materi yang dipakai semoga lauk yang terhasil yaitu sama atau hampir sama dengan masakan Azie. Maklum air tangan berbeza beza walaupun memakai resepi yang sama. Satu yang unik dengan resepi ini ialah penggunaan ketumbar dan jintan manis. Kali pertama aku memasukkan rempah ke dalam asam pedas. Kalau boleh rempah yang ditumbuk sendiri, lebih sedap berbanding dengan rempah serbuk yang dijual. 

Sangat sedap lauk ini lebih lebih lagi memakai ikan merah yang isinya sangat lembut yang perlu dimasak sekejap sahaja semoga ianya tidak hancur. Cari ikan yang sederhana saiznya, yang boleh dipotong 5-6 keping. Saya cadangkan anda mencuba resepi ini dan rasakan sendiri kelainannya.

Jom layan resepi yang aku olahkan dari apa yang diberi oleh Farhana kepada saya. Jom layaann...



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap
Asam Pedas Melaka
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah - potong 6 keping atau 5 ekor ikan
sudu kecil pes asam jawa - jgn terlalu banyak, terlebih masam tak sedap
Garam
2 sudu ketumbar biji - tumbuk
2 sudu jintan elok - tumbuk
5 sudu cili kering kisar - boleh tambah

Bahan kisar:
8-9 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
2 inci halia
Cara cara:
Kisar semua materi di atas. Panaskan minyak dan tumis materi kisar, materi tumbuk dan cili kisar sehingga wangi dan cili benar benar garing dan masak. Masukkan air secukupnya.

Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Masukkan garam dan air asam secukupnya. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap


Nota:
Jika memakai ikan merah, masak sekejap sahaja semoga ikan tidak hancur.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon