Ahad, 28 Januari 2018

Mee Hoon Daun Limau Purut



 aku agak kurang update blog dengan resepi gres Mee Hoon Daun Limau Purut


Kebelakangan ini, aku agak kurang update blog dengan resepi baru. Namun begitu, aku terharu kerana page view blog aku masih mencatatkan lebih 100 ribu setiap hari. Malahan statistik menawarkan lebih 61 juta sehingga kini. Alhamdulillah. Saya niscaya ramai pembaca blog aku tahu bahawa aku yakni seorang perempuan berkerjaya yang waktu kerjanya yakni 9 to 5. Saya masih perlu bekerja kerana dengan pekerjaan inilah aku bisa mempunyai apa yang aku miliki hari ini. Kaprikornus waktu yang ada untuk memasak sangatlah terbatas. Kalau hari bekerja, hanyalah waktu petang atau hari minggu. Namun waktu yang terhad itu jugalah aku perlu membahagikan masa untuk ke surau atau  belajar mengaji dan juga masa untuk melayan anak anak. Maklumlah hidup di dunia yakni sementara, kita tidak tahu bila kita akan dijemput. 

Jadi bila aku memasak, keutamaan aku yakni menghasilkan kuliner yang sedap dalam waktu yang sesingkat mungkin. Saya akan mencapai apa sahaja yang ada di sekeliling. Hatta Portmeirion aku pun dipakai dalam penyediaan materi masakan. Kaprikornus aku memang tidak ada masa untuk menghias kuliner dengan pelbagai prop yang cantik. Selepas ambik gambar ala kadar, ianya terus dihidang. 

Lagi pula, aku tiada Pembantu Rumah untuk membantu membasuh dan mengemas selepas memasak. Apa yang dipaparkan, itulah saya. Tiada kosmetik, tiada plastik. Hahaha. Blog aku hanya sebagai wadah untuk berkongsi ilmu kuliner biar ianya sanggup dimanfaat untuk aku dan kita semua. Itulah juga sebabnya aku belum terbuka hati untuk mendapatkan usulan untuk mengeluarkan buku kuliner atau muncul dalam rancangan kuliner di TV. 



 aku agak kurang update blog dengan resepi gres Mee Hoon Daun Limau Purut



Berbalik kepada resepi hari ini, aku menyediakannya atas seruan Boy yang kini sedang bercuti selepas menamatkan peperiksaan semester. Boleh dikatakan hari hari menyediakan mee goreng dan mee hoon goreng secara bergilir gilir. Kedua anak bujang aku agak jarang mengambil nasi, apalagi waktu malam. Jom layan resepi gampang dan menjadi kegemaran kami sekeluarga. Ada rasa macam tom yam pun ya juga. 


 aku agak kurang update blog dengan resepi gres Mee Hoon Daun Limau Purut

Mee Hoon Goreng Daun Limau Purut
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 paket mee hoon - rendam sampai lembut dan tos
10-12 helai daun limau purut - buang tulang
2 biji bawang besar - saiz sederhana
4-5 biji cili hijau (2 cili padi, jikalau mahu pedas) - tambah cili merah jikalau mahu ada warna
Udang secukupnya - buang kulit
2 biji telur - opsyenal
Garam
Minyak untuk menumis

Cara cara:
Kisar daun limau purut, cili dan bawang besar. Jangan terlalu hancur. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis materi bahan kisar sehingga garing dan wangi.

Masukkan udang atau apa apa seafood yang disukai menyerupai sotong. Kemudian masukkan mee hoon dan garam.

Goreng sehingga mee hoon lembut, masak dan terbit minyak. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. Tabur daun bawang dan bawang goreng.

Sedap dimakan bersama keropok lekor atau apa apa lauk yang disukai atau dimakan begitu sahaja.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon