Rabu, 17 Januari 2018

Resepi Bubur Asyura Kedah Paling Sedap

Apabila hari Asyura datang niscaya lah ramai orang menciptakan bubur asyura ni, aku memang penggemar bubur asyura menyerupai aku menggemari bubur kacang hijau dan bubur lambuk. apabila aku makan bubur ni teringat masa kecil-kecil dahulu lantaran ibonda suka menciptakan bubur untuk kami sekeluarga.

biasanya bubur ini ibonda sediakan untuk sarapan pagi atau minum petang, tetapi kini apabila aku teringin makan bubur asyura mesti buat dahulu. lantaran jarang ada yang jual bubur ini sangat berbeza dengan bubur jagung atau bubur kacang hijau banyak jual.

sebenarnya, sudah banyak yang kongsikan bubur asyura dan bubur ini juga banyak veri dari pelbagai negeri, menyerupai versi terengganu, johor, kelantan, dan yang akan aku kongsikan yaitu bubur asyura versi kedah. tetapi dari semua versi asyura yang paling aku suka ada versi kedah.

Apabila hari Asyura datang niscaya lah ramai orang menciptakan bubur asyura ni Resepi Bubur Asyura Kedah Paling Sedap

Resepi Bubur Asyura


asyura kedah ni memang berbeza dibandingkan dengan asyura dari negeri lain dari rasa dan teksturnya sahaja sangat sedap. kebanyakan kanak-kanak juga lebih menggemari versi kedah lantaran ianya ni saling tak tumpah macam pengat.

apabila 10 muharam datang aku sangat bangga kerana semata-mata ingin menikmati asyura ini, asyura diambil dari bahasa arab "Asyara" yang bermaksud sepuluh. jadi apabila tarikh 10 muharram datang yaitu hari Asyura.

sebenarnya, boleh juga nak makan asyura ni bila-bila masa, cuma sahaja nak ambil sempena muharram barulah dipanggil asyura kan? tetapi memang hari ini tiba-tiba tekak teringin nak makan bubur asyura dan aku mula membeli bahan-bahan di pasar. alhamdulillah bahan-bahanya gampang sangat didapati.
Apabila hari Asyura datang niscaya lah ramai orang menciptakan bubur asyura ni Resepi Bubur Asyura Kedah Paling Sedap

oke, resepi yang aku kongsikan ini sudah aku ubah sesuaikan dengan selera saya, jadi apabila tidak sesuai dengan selera anda boleh diadaptasi materi mengikut citara anda. tetapi resepi ini aku cuba memang sedap..  jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung beras
  • 1 tin jagung (siap dalam tin)
  • 1/2 cawa kacang hijau rebus
  • 1 biji pisang - potong dadu kecil
  • 8 sudu besar gula pasir - boleh diadaptasi dengan selera anda
  • 5 cawan santan
  • 1 biji kaledek - rebus 1/2 masak, potong dadu)
  • sedikit garam
  • 1/2 ketul gula melaka
Cara Penyediaan

1. dalam kuali besar campurkan gula, garam, santan, dan tepung beras.. kemudian maska sampai mendidih memakai api sederhana.. saat memasak kacau selalu.

2. masukkan pisang, jagung, kacang hijau, dan keledek dan kacau lagi sampai kaledek empuk. masak sampai adunan menjadi empuk dan apabila terlalu pekat boleh tambahkan sedikit air.

3. apabila sudah masak bolehlah matikan api dan tuangkan kedalam bekas.. siap untuk dihidangkan..
Apabila hari Asyura datang niscaya lah ramai orang menciptakan bubur asyura ni Resepi Bubur Asyura Kedah Paling Sedap

aku paling suka makan bubur asyura apabila masih suam-suam panas dan apabila sudah sejuk juga sama sedapnya.. apabila anda tak suka pisang tak letak pun juga tak pe. apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda. selamat mencuba!


EmoticonEmoticon