Isnin, 29 Januari 2018

Resepi Cucur Ikan Bilis Lembut Dan Sedap

Hello jumpa lagi di Blogopsi.com hari ini aku ingin share resepi cucur ikan bilis yang teksturnya lembut. untuk menciptakan cucur ikan bilis gampang sahaja hanya campak-campak bahan, kacau sekejap dan goreng kemudian siap hidangkan bersama sos cili.

semoga tekstur ikan bilis menjadi lembut boleh guna telur, tapi resepi yang aku kongsikan ini tak guna telur tapi lembut sungguh isi dalam cucur bilis ni dan nampak rangup kat luar. menyerupai resepi yang aku kongsikan lainya iaitu resepi gampang tapi sedap.
com hari ini aku ingin share resepi cucur ikan bilis yang teksturnya lembut Resepi Cucur Ikan Bilis Lembut dan Sedap

Resepi Cucur Ikan Bilis

idea untuk menciptakan cucur ikan bilis ini sebetulnya tiba beberapa hari lepas alasannya suami ingin menjemput ahli-ahli surau untuk menciptakan majlis selawat. aku beropini bila tetamu selalu disajikan dengan masakan berat.

mungkin tetamu akan merasa jemu dengan masakan menyerupai nasi, mee atau bihun dan untuk majlis malam nanti aku teringin menciptakan sesuatu yang berbeza dengan hanya menjamu dengan cucur ikan bilis beserta teh O.

bila anda tak suka ikan bilis boleh juga gantikan dengan udang berair atau udang kering pun boleh, sebetulnya aku yakni penggemar cucur ikan bilis tapi taringatkan kolestrolnya jadi aku buat 2 ahad sekali je lah.

Baca Juga :



jom lah kita layan resepi cucur ikan bilis yang lembut dan rangup diluar ini :

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung gandum
  • segenggam ikan bilis - belah 2 bila besar
  • sebiji kentang - potong dadu (opsyenal)
  • 1/4 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu besar gula
  • garam secukupnya
  • 1 ikat daun kucai
  • 1 biji cili merah - potong kecil
  • 3/4 cawan bawang besar - potong kecil
Cara Penyediaan

#1 : satukan semua materi diatas ke dalam bekas kemudian tuang air bertahap sambil di gaul hingga rata atau hingga adunan mencapai kelikatan yang sesuai.

#2 : panaskan minyak kemudian goreng adunan tadi menjadi beberapa bahagian. dengan memakai api sederhana goreng hingga kekuningan selepas tu angkat dan toskan.

#3 : selesai sekali, hidangkan panas-panas bersama sos cili atau apa-apa yang anda sukai.

paling sedap cucur bilis ini memang di makan saat masih panas dan bersama kopi atau teh O, jadi bagaimana gampang sahaja kan resepi cucur ikan bilis yang aku kongsikan dan hingga jumpa di resepi sedap berikutnya.


EmoticonEmoticon