Rabu, 10 Januari 2018

Resepi Gulai Darat Ayam Paling Sedap

Apa Khabar Ibonda semua, sihat ke? hari ini ialah hari yang amat special bagi aku kerana hari ini ibonda mertua dari Indonesia hendak melawat ke rumah, rancangannya aku ingin menyediakan ayam gulai darat sebagai sajian petang nanti.

Gulai darat atau gulai kawah memang amat sinonim dengan Negeri Kelantan lantaran rasanya tiada gulai ini dimana-mana tempat lain di Malaysia selain Kelantan, Negeri Kelantan memang sudah dikenali sebagai negeri yang banyak menghasilkan kuliner yang sedap.

untuk menciptakan resepi gulai darat ayam sangat sangat gampang lantaran apabila tiada rempah gulai darat anda boleh guna materi yang ada di sekeliling kita. materi asas di dalam gulai tu sendiri gampang didapati jadi tak perlu payah..hehehe

bagi aku kerana hari ini ibonda mertua dari Indonesia hendak melawat ke rumah Resepi Gulai Darat Ayam Paling Sedap

Resepi Gulai Darat Ayam


aku sudah tidak ingat bila aku mula menulis di blog ini tetapi selama aku kongsikan semua resepi aku belum pernah berkongsi resepi gulai dan alhamdulillah hari ini aku masih diberikan kesihatan sehingga boleh kongsikan resepi ayam gulai darat untuk anda.

semalam rasanya sangat puas hati betul jika sanggup masak kuliner kelantan ini lantaran sesudah sekian usang asyik gantung kuali sanggup juga masak gulai darat. kuliner ini bahwasanya ialah salah satu antara kuliner kegemaran aku tetapi sudah usang tak makan.
bagi aku kerana hari ini ibonda mertua dari Indonesia hendak melawat ke rumah Resepi Gulai Darat Ayam Paling Sedap

kuliner ni bahagia je semuanya dicampak dan digaul didalam periuk sebelum diletakkan diatas dapur lantaran itu ianya dikenali sebagai gulai darat biasanya kuliner ini kerap disediakan untuk juadah keluarga dan aku harap ibonda mertua suka dengan kuliner yang aku hidangkan hari ini. jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan

  • 1/2 ekor ayam - potong dan bersihkan 
  • 3 sudu besar keresek 
  • 2 sudu besar ketumbar - sangrai dan tumbuk halus
  • 3 cawan air -ikut nak pekat ker cair
  • 1 cawan santan pekat - ikut nak pekat ker cair
  • garam secukup rasa
  • 2 biji cili hijau - belah 2
  • 3 sudu besar rempah gulai darat
  • 1 keping asam keping - size paling kecil je
  • 1/4 keping nisan
Bahan Kisar Halus
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 hiris halia
  • 1/2 inchi lengkuas
Cara Membuat Ayam Gulai Darat

bagi aku kerana hari ini ibonda mertua dari Indonesia hendak melawat ke rumah Resepi Gulai Darat Ayam Paling Sedap

#1. mula masukkan ayam yang sudah dibersihkan dan dipotong kedalam periuk selepas tu masukkan materi kisar, ketumbar, keresek, nisan, asam keping, dan rempah gulai darat lalu gaul sampai sebati.

#2. masukkan air secukupnya (bukan air yang 3 cawan itu) dan rebus sampai mendidih dan ayam menjadi empuk. apabila air rebusan berkurang tambahkan sedikit air dan tengok semoga ianya pecah minyak. rebus kembali sampai mendidih.

#3. masukkan 3 cawan air bersama santan pekat tadi dan masak lagi sampai santan mendidih. masukkan cili hijau dan perasakan dengan garam secukup rasa. apabila sudah masak boleh lah diangkat.
bagi aku kerana hari ini ibonda mertua dari Indonesia hendak melawat ke rumah Resepi Gulai Darat Ayam Paling Sedap

gampang je kan resepi gulai darat ayam yang aku kongsikan ini dan apabila bermanfaat sila kongsikan kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.


EmoticonEmoticon