Jumaat, 12 Januari 2018

Resepi Pulut Mangga Ala Thailand Original

Resepi pulut mangga thailand apabila anda pernah mencubanya niscaya lah sedap kan, mendengar namanya saja boleh menciptakan aku menelan air liur kalau terbayang kesedapanya. kuliner ini gres mula popular di Malaysia beberapa tahun lalu, tetapi kini semua orang mungkin sudah tahu pulut mangga ni.


asalnya kuliner ini dari thailand dan sangat popular di sana, tetapi kini anda tidak perlu ke negara tersebut apabila ingin mencicipi kuliner ini sedap sudah banyak blogger yang sudah kongsikan resepinya. hari ini aku jugak ingin berkongsi resepi pulut mangga thailand, aku harap boleh di jadikan rujukkan untuk bawah umur di masa hadapan.
Resepi pulut mangga thailand apabila anda pernah mencubanya niscaya lah sedap kan Resepi Pulut Mangga Ala Thailand Original

Resepi Pulut Mangga


biasanya, aku memakan kuliner ini sebagai pencuci lisan kerana sangat menyelerakan apabila aku memakanya hingga tidak sadar sudah makan banyak. hihihi.. rahsia masakan ini semoga sedap yakni kombinasi pulut yang dimasak dengan baik, santan secukup rasa dan tentu sahaja buah mangga yang sudah cantik masak.

resepi yang aku kongsikan ini sangat istimewa lantaran aku sangat terpesona dengan rasa kuliner ini. aku teringat pertama kali cuba yakni saat aku dan suami pergi ke thailand. di thailand pulut mangga dihidangkan dengan taburan homogen kacang tetapi kalau tak ada guna bijan yang di panggang pun boleh.
Resepi pulut mangga thailand apabila anda pernah mencubanya niscaya lah sedap kan Resepi Pulut Mangga Ala Thailand Original

memang dah usang aku teringin nak buat pulut mangga selepas teringat kesedapan kuliner ini yang aku makan di Bangkok, Thailand. apabila anda ada di artikel ini pastilah anda ingin mencubanya juga kan, jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 3 biji mangga cantik - potong ikut suka
  • 2 sudu besar minyak - goreng tanpa minyak
Pulut Kukus
  • 3 cawan beras pulut - rendam semalaman atau selama 5 jam
  • 2 helai daun pandan - carikkan
  • 1 cawan santan pekat
  • sedikit gula dan garam
Cara Penyediaan

1. toskan pulut dari rendaman kemudian kukus selama lebih kurang 10 - 15 minit selepas itu angkat dan masukkan ke dalam bekas.

2. tuangkan santan yang sudah di gaul dengan gula dan garam, gaul hingga santan tercampur rata bersama beras pulut 

3. masukkan kembali pulut ke dalam pengukus, kemudian masukkan daun pandan dan kukus kembali selama lebioh kurang 25 minit atau hingga masak.

Sos Santan
  • 1/2 cawan santan kotak
  • 1 helai daun pandan
  • 1 cawan air
  • sedikit garam
  • 1 sudu kecil tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
Cara Penyediaan
Resepi pulut mangga thailand apabila anda pernah mencubanya niscaya lah sedap kan Resepi Pulut Mangga Ala Thailand Original

1. satukan semua materi kecuali tepung jagung yang dibancuh dengan air tadi, masak sambil terus di kacau hingga mendidih. 

2. masukkan tepung jagung yang sudah dibancuh dengan air dan masak hingga sos nampak pekat, semoga mengelakkan santan berketul anda mesti terus kacau dan apabila sos agak cair boleh tambahkan tepung jagung.

Cara Membuat Pulut Mangga

letakkan pulut dan mangga yang sudah anda potong di dalam pinggan kemudian tuangkan sos santan ke atas pulut. selepas itu taburkan bijan yang sudah di goreng tadi dan siap untuk dihidangkan. macam mana gampang tak?
Resepi pulut mangga thailand apabila anda pernah mencubanya niscaya lah sedap kan Resepi Pulut Mangga Ala Thailand Original

apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba dan tetap semangat memasak di dapur.


EmoticonEmoticon