Isnin, 15 Januari 2018

Resepi Sambal Tumis Udang Paling Sedap

Assalammualaikum jumpa lagi di blogopsi.com hari ini aku ingin berkongsi resepi sambal tumis udang, apabila anda pernah cuba makan sambal udang ini niscaya lah sepakat dengan saya, rasanya amat sedap dan menyelerakan kan?

kebetulan hari ini aku tengah bercuti jadi aku manfaatkan masa untuk berkongsi resepi, rasa-rasanya sudah usang aku tidak berkongsi mungkin sudah 2 ahad lepas. maklum aku yakni perempuan yang sibuk. tetapi sebagai suri rumah memasak yakni wajib, kan?

com hari ini aku ingin berkongsi resepi sambal tumis udang Resepi Sambal Tumis Udang Paling Sedap

Resepi Sambal Tumis Udang


yang paling aku suka dari sambal udang ini selain rasanya yang sedap dan bahn-bahan yang dipakai amat ringkas yakni penyediaanya tidak memerlukan masa yang panjang. sangat sesuai untuk anda cuba apabila anda termasuk orang yang sibuk macam saya.

resepi ini akan lebih sedap apabila anda memakai udang yang masih segar, lantaran rasa cantik udang yang masih segar akan menambah rasa lazat pada kuah. sambal udang sangat sesuai apabila dijadikan sebagai hidangan hidangan tengah hari dan disediakan bersama nasi putih panas atau nasi lemak. emmmm percaya tak, aku menulis ini sambil menelan air liur kerana membayangkan kelezatan dari sambal ini.

aku tengok kat cik google bergotong-royong sudah banyak yang kongsikan resepi sambal tumis udang, tetapi tak apa-apa kan aku ikut kongsikan resepi ini jugak. lantaran aku sangat berharap blog ini boleh dijadikan rujukkan oleh generasi di masa hadapan.

sebelum kita mula resepi, aku ucapkan jutaan terima kasih kepada anda semua yang sudi melawat ke blog aku ini, blog ini inshaa allah akan terus ada di Internet apabila anda mahu untuk melawat. baiklah kembali ke resepi, resepi ini aku pelajari dari mitra di Terengganu. mitra aku tu memang pandai sangat buat sambal udang ini.
com hari ini aku ingin berkongsi resepi sambal tumis udang Resepi Sambal Tumis Udang Paling Sedap

terima kasih kepada ia kerana sudah sudi share ilmu ini kepada saya, jom kita layan resepi sambal tumis udang yang sedap dan ringkas di bawah..


Bahan-Bahan

  • 4 cawan udang (500 gm) - bersihkan dan buang kepala jikalau suka
  • 1 labu bawang besar - hiris
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • garam dan gula secukupnya
  • 2 sudu minyak masak
  • 2 sudu besar sos tiram - opsyenal
Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • 2 inchi halia
  • 4 ulas bawang merah
  • 10 tangkai cili kering - rebus sekejap dan kisar bersama materi lain
Cara Membuat Sambal Tumis Udang

1. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis materi kisa hingga pecah minyak dan naik bau, tuangkan air panas bertahap dan maska kembali hingga terbit minyak dan menggelegak.

2. apabila sudah menggelegak masukkan sos tiram dan air asam jawa, kemudian masak kembali hingga ianya hampir kering. apabila anda suka petai boleh masukkan petai.

3. lepas itu masukkan udang bersama gula dan garam. masak sekejap dan masukkan bawang besar yang sudah dihiris tadi. masak hingga udang masak dan pecah minyak.

com hari ini aku ingin berkongsi resepi sambal tumis udang Resepi Sambal Tumis Udang Paling Sedap

apabila anda menciptakan sambal tumis udang mesti berhati-hati dikala memasukkan udang lantaran apabila udang dimasukkan terlalu cepat ianya akan mengecut. gampang dan ringkas sahaja kan resepi ini. apabila bermanfaat sila share, selamat mencuba :)


EmoticonEmoticon