Isnin, 5 Februari 2018

Kek Marble Sedap Di Tahun Gres 2016




 dalam hidup seseorang yakni ketika janjkematian Kek Marble Sedap Di Tahun Baru 2016


Sebesar besar "event" dalam hidup seseorang yakni ketika kematian. Yang lagi ironinya, ia dijalani secara solo. Tak boleh dikongsikan dengan sesiapa, jauh sekali untuk ditolong. Malam pertama di alam barzah yang perlu dijalani. Kita akan berada di alam barzah lebih usang dari rumah kita di dunia. Mungkin 100 tahun atau lebih usang lagi. Lihat sahaja datuk nenek atau moyang kita yang telah usang meninggal dunia. Kaprikornus sentiasa berdoa agar janjkematian kita dalam janjkematian yang baik, sehabis kita berbuat segala apa yang diperintah Allah. Berusaha memperbaiki hubungan dengan Allah. Usahakan agar solat kita hari ini yakni solat yang terbaik. Tambah amalan dan bekalan untuk ke sana. Untuk melaksanakan sesuatu dengan terbaik, amatlah penting untuk kita menuntut ilmu dengan sentiasa hadir majlis majlis ilmu yang merupakan taman taman syurga di dunia. Jika taman syurga di dunia, tidak kita kunjungi, apakah kita layak untuk berada di taman syurga Tuhan di akhirat? Saya tinggalkan pertanyaan ini untuk sama sama direnungi.


 dalam hidup seseorang yakni ketika janjkematian Kek Marble Sedap Di Tahun Baru 2016


Hari ini aku ingin kongsikan resepi Kek Marble yang disediakan Juita pada hari  sebelum ia balik ke kolej iaitu pada cuti tahun baru. Juita menanyakan apa kek yang aku hendak makan kerana dia ingin membuatnya untuk saya. Pada mulanya aku meminta Kek Butter namun akhirnya, aku menukar fikiran dan minta disediakan Kek Marble Anis yang sangat sedap. Boleh rujuk di SINI. Teringat semasa kali pertama makan kek yang disediakan oleh Anis, lepas sepotong sepotong masuk mulut. Kek aku kali ini agak nipis kerana telah memakai loyang saiz 9". Jadi kalau ingin kek yang lebih tebal, bolehlah memakai loyang saiz 8''.

Jom layan resepi yang aku letakkan sekali lagi di di bawah ini...


 dalam hidup seseorang yakni ketika janjkematian Kek Marble Sedap Di Tahun Baru 2016

Kek Marble Anis
Oleh:

Bahan bahan:
10 biji telur
450 gm marjerin - guna mentega
350 gm gula kaster
350 gm tepung (guna tepung kek Bluekey)
1 sudu kecil baking powder (opsyenal)
Sedikit esen vanila
Pewarna (merah/purple/hijau) -  atau apa apa warna yang disukai

Cara cara:
Pukul marjerin bersama gula sehingga kembang. Kemudian, pukul telur satu per satu sehingga adunan kembang dan sebati. Masukkan esen vanila dan gaulkan.

Ayak tepung dengan baking powder dan masukkan tepung bertahap  sambil dipukul sampai rata.

Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian, mengikut warna yang disukai.

Masukkan 1 senduk adunan (merah) di tengah tengah loyang yang telah dilenser majerin, kemudian, 1 senduk adunan (hijau) di atas adunan warna merah dan 1 senduk adunan (purple) dan ulangi sehingga habis dan lorekkan.

Bakar pada suhu 180C memakai api bawah sahaja selama 30 minit dan selepas itu, gres memakai api atas dan bawah selama 15 minit lagi.


 dalam hidup seseorang yakni ketika janjkematian Kek Marble Sedap Di Tahun Baru 2016


Nota:
Sukatan ini boleh sanggup 2 biji kek untuk loyang saiz 8". Boleh juga dibentuk sebagai cupcake.

Bila kek masak sahaja, terus dimatikan panggangan kerana tidak mahu terlebih bakar bagi menghasilkan kek yang moist.

Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon