Jumaat, 16 Februari 2018

Kenangan Bagus Di Kuching






Tanpa disedari, rupanya telah bertahun tahun aku tidak menjejakkan kaki di bandaraya Kuching. Bila ada tugasan rasmi, niscaya Kota Kinabalu yang akan menjadi destinasi pilihan. Bukan kerana aku tidak suka bandar Kuching tetapi kerana aku telah banyak kali ke sini sebelum ini. Malahan banyak daerah di Kuching yang telah aku kunjungi semasa kursus seminggu di sini. Rasanya kunjungan kali terakhir ke Kuching ialah 5 tahun yang lalu. Atas alasan yang sama, aku ke Kuching kali ini hanya untuk sehari sahaja. Hubby hanya membeli tiket untuk Aween menemani aku ke Kuching. Kunjungan ini juga merupakan last domestic travelling for the year. Kami menginap di Hotel Pullman dengan bilik yang berlatar belakangkan Sungai Sarawak. Setiap kali menginap di hotel di Kuching, niscaya aku menentukan river view kerana aku suka merenung sungai Sarawak yang sentiasa sibuk dengan aktiviti. Biliknya juga sangat manis dan selesa. Bilik airnya sangat besar dan cantik. Tilam dan bantalnya pula sangat best...





Apa yang menarik pada kunjungan kali ini, ialah aku pertama kali bersua muka dengan 2 orang sahabat. Pertama ialah Rosmawati Majidi yang aku panggil sebagai Ros sehabis lebih 22 tahun terpisah. Ros yaitu rakan rapat semasa zaman universiti. Kami sangat kamceng, di samping seorang lagi iaitu Cik gu Norazlina. Ke mana mana pergi, mesti bertiga samada ke kuliah, ke tutorial dan juga ke dewan makan kolej. Ala ala Charlie Angels giteww. Setelah menamatkan pengajian, kami pribadi tidak bersua sehinggalah bertemu lagi di alam maya facebook. Pun begitu, bertahun tahun selepas persahabatan bertaut di facebook, masih tidak ada peluang bersua muka walaupun ada beberapa kali aku ke Kuching dan Ros ke Kuala Lumpur. Tapi rezeki untuk kali ini bersua secara in person. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa aku sangat gembira. Walaupun bertemu dalam masa yang singkat, tapi terasa menyerupai rindu terlerai kerana kami bersembang sambil mengimbas kenangan zaman kampus.





Selain Ros, aku juga dikunjungi oleh teman facebook Salina Abdul Rahman. Beliau bukan sekadar sobat facebook biasa kerana kami sering juga ber message through personal message. Kunjungan Salina ke Pullman dengan membawa sekali oleh-oleh berupa homemade kek lapis Sarawak yang disediakan oleh teman beliau. Saya sangat terharu kerana dia telah sudi meluangkan masa untuk bertemu muka sehabis sekian usang dekat di alam maya facebook. Terima kasih dan pastinya kunjungan aku ke Kuching kali ini mencatat kenangan yang sangat manis dan istimewa. Buat Ros dan Salina, pertemuan kita yaitu sesuatu yang bersejarah dalam hidup aku dan akan infinit di hati ini sebagai suatu detik terindah.  




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon