Ahad, 4 Februari 2018

Mee Goreng Sedap


Saya ingin mulakan dengan petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang diadaka Mee Goreng Sedap


Saya ingin mulakan dengan petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang diadakan di auditorium kawasan saya bekerja. Hidup kita tidak sekadar di dunia tetapi akan hidup lagi kerana kita sedang dalam perjalanan ke padang Masyar. Hidup kita di dunia hanya dalam linkungan 60-70 tahun sahaja. Dalam masa terbatas, kena jadi secerdik pintar insan yang bukan sahaja memikir akan kehidupan di dunia tapi berfikiran jauh untuk memikir kehidupan yang akan dijalani di akhirat. Orang paling pintar ialah orang yang mempersiapkan diri dengan amalan sebagai bekalan selepas mati. Kita akan fikir panjang dan jauh. Bekalan apa perlu dibawa untuk mengadap di hadapan Yang Mahakuasa nanti. Itu yang menjadikan kita tiba dan hadir majlis ilmu supaya tidak terkejut bila mengadap depan Allah. Jangan tergaman bila berada di suasana yang jauh lebih besar dari apa yang kita lihat di dunia ini. 



Saya ingin mulakan dengan petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang diadaka Mee Goreng Sedap

Ada golongan insan yang mengadap Yang Mahakuasa dalam keadaan tidak bersedia. Disebut dalam surah An Nisa ayat 97, ada golongan dimati dalam keadaan melaksanakan kezaliman pada diri sendiri. Mati dalam keadaan maksiat, mati dalam keadaan tidak bersedia. Mati dalam keadaan tak boleh membaca Al Quran. Bila mati, niscaya sekali orang menyerupai ini tak lepas di hadapan Allah. Bila malaikat tanya, niscaya tak boleh menjawab. Kenapa mati dalam keadaan tidak bersedia? Malaikat niscaya menanya kenapa kau tak menuntut ilmu sedang muka bumi ini yaitu luas. Tempat bagi orang menyerupai ini yaitu kawasan yang azab. 

Ada golongan yang pribadi tak peduli pasal kuliah dan majlis agama. Yang Mahakuasa akan buka segala pintu maksiat yang dia ingin lakukan dan Yang Mahakuasa biarkan sehingga dia rasa seronok dan kemuncak kehidupannya dan saat itu Yang Mahakuasa akan tarik nyawa dia dalan keadaan tercengang cengang. OK setakat ini dahulu dan kini kita masuk pecahan resepi.

Resepi ini saya berguru dari sobat saya Yat selepas menikmati mee goreng hasil air tangan dia yang sangat sedap. Kata Yat, materi yang dipakai sama dengan orang lain cuma mungkin teknik yang berbeza. Kalau diteliti, memang materi yang dipakai sama dengan resepi mee goreng Azie. Cuma saya meletakkan juga sos cili dan sedikit garam serta serbuk perasa. 

Selepas menerima resepi serta cara Yat menyediakan mee goreng, keesokannya juga saya meminta hubby singgah di kedua runcit untuk membeli materi bahan. Tak sabar untuk mencuba sendiri. Yang lagi unik kerana Yat pribadi tidak memakai garam atau serbuk perasa. Hanya sos tomato dan kicap manis sahaja. Sebelum ini, saya tidak pernah memasukkan kubis dalam mee goreng. Cuma dipakai dalam nasi atau mee hoon goreng sahaja. Rupanya sedap jikalau dimasukkan kobis dalam mee goreng.



Insya Allah, saya akan terus memakai resepi ini untuk menyediakan mee goreng di masa masa akan datang. Resepinya sangat simple dan yang penting sedap dan secukup rasa. Dengan adanya sukatan yang hampir sempurna ini, anak anak boleh menyediakan sendiri mee goreng di rumah. Cuma kena berguru adjust dari segi berair sahaja. Mee goreng yang sedap yaitu mee yang sedang sedang basahnya. Tak suka terlalu berair atau terlalu kering. 

Untuk 1 pek mee kuning, boleh dimakan untuk 3-4 orang. Saya memakai 4 ekor sotong yang bersaiz besar. Kos untuk sotong dan mee yaitu RM12.00. Kos keseluruhan dalam RM15.00. Masih murah kerana materi rencah yang dipakai banyak dan boleh makan menambah nambah. Pendek kata, jikalau ingin berjimat, haruslah memasaknya sendiri di rumah. Apalagi jikalau menpunyai famili yang besar.

Jom layan resepi yang sangat gampang dan cepat disediakan ini. Nak lebih cantik, kena letakkan cili merah yang dihiris. Barulah lebih berwarna warni. Saya tak ada stock, jadi tak letak. Hmm 2 hari berturut turut layan mee goreng...

  

Saya ingin mulakan dengan petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang diadaka Mee Goreng Sedap

Mee Goreng Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
1 pek/500 gram mee kuning - cuci & tos
6 ulas bawang putih - ketuk & racik
2 sudu besar cili kisar
1 senduk sos tomato Kimball
1/2 senduk kicap manis Jalen - saya guna 1 senduk

Bahan lain:
Udang dan sotong - atau apa yang disukai
Sawi/kubis - atau kedua dua

Bahan tabur:
Daun sup/daun bawang
Cili merah
Bawang goreng
Perahan air limau nipis - opsyenal

Cara cara:
Panaskan minyak masak secukupnya. Tumis bawang putih sampai wangi, kemudian masukkan cili kisar. Tumis sampai cili benar benar garing gres dimasukkan sos tomato dan kicap manis. Kacau seketika.

Masukkan  1/2 cawan air. Biarkan ianya mendidih dengan api perlahan sehingga ianya menjadi sedikit pekat.

Masukkan udang dan sotong. Kacau seketika sehingga ianya agak 3/4 masak. Masukkan pula mee kuning bersama dengan sayuran.

Jika agak kering, bolehlah ditambah sos tomato dan kicap manis. Sesuaikan rasa. Kacau rata dan sedia untuk diangkat.

Sebelum dihidang, taburkan daun bawang, bawang goreng dan cili merah. Untuk saya, wajib di perah limau nipis sebelum dinikmati. 


Saya ingin mulakan dengan petikan ceramah Perdana Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang diadaka Mee Goreng Sedap

Nota:
Jika suka, boleh masukkan sedikit garam.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon