Jumaat, 16 Februari 2018

Resepi Acar Ikan Masin Kurau Sedap

Hello semua, sehat ke? hari ini aku ingin kongsikan resepi acar ikan masin kurau. sajian ini sangat sesuai untuk dihidangkan di bulan berkat kerana sangat sedap menjadi pembuka selera jikalau berbuka puasa.

acar ikan masin boleh gunakan ikan talang, ikan merah, atau ikan kurau. tapi aku memakai 300 gram isi ikan kurau masin dan jikalau masih ada rasa lemak-lemak masin tak ape lah kan dah namapun ikan masin.

 sajian ini sangat sesuai untuk dihidangkan di bulan berkat kerana sangat sedap menjadi pembu Resepi Acar Ikan Masin Kurau Sedap

Resepi Acara Ikan Masin


sebenarnya, aku bercadang untuk berkunjung ke rumah mitra dan kelmarin sanggup mesej dari rakan yang berada di johor, katanya elok-elok bawa sambal. terfikir juga nak buat apa. aku perlu buat makanan yang boleh tahan usang dan teringat program ikan masin ini.

nak kata jujur ikan masin ni sedap sangat alasannya ialah ada rasa lemak-lemak masin dikit dan manis. jikalau anda ingin menyimpanya boleh masukan dalam botol dan simpan dalam peti sejuk. jom kita layan resepi acar ikan masin kurau dibawah.

Bahan-Bahan
  • 300 gram isi ikan kurau masin atau talang - aku gunakan ikan kurau
  • 10 biji cili padi merah atau hijau
  • 1 camca besar penuh gula melaka2 tangkai daun kari - dilurut
  • 7 - 10 biji bawang merah kecil
  • 10 ulas bawang putih
  • 2 camca besar gula atau secukupnya
  • secubit garam
  • cuka secukupnya
Bahan Kisar Kering
  • 1 camca teh halba
  • 1 camca teh ketumbar biji
  • 1 camca teh biji sawi
  • 1 camca teh jintan manis
  • 1 camca teh jintan putih
  • semua materi kisar kering digoreng tanpa minyak terlebih dahulu sampai harum kemudian kisar kering sampai halus
Bahan Kisar Halus
  • 1 inci halia
  • 2 camca besar cili kisar
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 bawang besar
Cara Membuat Acar Ikan Masin Kurau

1. potong isi ikan kurau berbentuk memanjang atau saiz sederhana kemudian rendam selama lebih kurang 1 jam tapi ganti selalu air rendaman setiap 20 minit. goreng isi ikan kurau sampai setengah masak dan toskan.

2. panaskan minyak dalam kuali dengan anggaran 1/2 cawan dan tumis materi kisar halus bersama daun kari sampai naik bau. saat menggoreng gunakan api kecil dan kacau selalu. selepas tu masukan semua materi rempah yang dikisar kering tadi dan kacau. masak sampai harum.

3. masukan cuka bersama gula pasir dan gula melaka. kacau sampai rata dan biarkan mendidih. tambah cili padi, ikan masin, bawang putih, dan bawang merah. kemudian gaul sampai rata dan tambahkan sedikit air. 

4. masak sampai pekat dan perasakn dengan garam secukupnya dan jikalau anda ingin agak anggun boleh tambahkan sedikit gula. jikalau sudah masak angkat dan hidangkan bersama nasi panas-panas.

Note:

saat memasak lebihkan sedikit minyak masa menumis semoga acar karam dalam minyak tumisan jikalau anda simpan dalam botol. bagaimana resepi acar ikan masin kurau yang aku share ini gampang sahaja kan?


EmoticonEmoticon