Ahad, 11 Februari 2018

Resepi Bubur Lambuk Sedap Dan Mudah

Ramadhan dah tiba. suami request aku untuk mengembangkan masakan yang gampang untuk juadah berbuka nanti. hasilnya aku cuba menciptakan bubur lambuk. resepi bubur lambuk yang akan aku kongsikan ini amat sedap dan gampang je.

bubur lambuk sangat sesuai dimakan jikalau tubuh lemah dan sakit.  sebab orang sakit biasanya mesti cari bubur kan? resepi bubur lambuk ini aku sanggup dari mak saya. keluarga aku memang penggemar bubur dan di bulan ramadhan ini bila aku malas masak aku hanya akan menyediakan bubur untuk juadah berbuka puasa.

 suami request aku untuk mengembangkan masakan yang gampang untuk juadah berbuka nanti Resepi Bubur Lambuk Sedap dan Mudah

Resepi Bubur Lambuk


anda penggemar bubur menyerupai aku tapi tak tahu nak masak? anda bernasib baik alasannya yaitu hari ini aku ingin berkongsi cara masak bubur lambuk. sebelum ni aku sudah pernah share resepi bubur jagung. ok jom kita layan resepi sedap dibawah.

Baca Juga :



Bahan-Bahan:

  • 3 ulas bawang merah - hiris
  • 3 beradik (kayu manis, buah pelaga, bunga lawang)
  • santan 1/2 cawan
  • 200 gm daging - potong kecil
  • 2 genggam beras
  • 2 cm halia - hiris
  • sedikit udang kering - tumbuk halus
  • sedikit halba
  • segenggam lobak masin - hiris nipis
  • garam secukupnya
  • 1/2 sudu teh lada hitam
  • 2 ulas bawnag putih - hiris
Cara Masak Bubur Lambuk

1. mula-mula tumis bawang putih bersama halia dan bawang merah sampai harum lalu masukan 3 beradik, lada hitam dan halba. jikalau sudah agak garing masukan udang dan daging dan jikalau macam kerinjg sangat masukan sedikit air.

2. kacau sekejap lalu masukan lobak masin. masak sampai sebati dan jikalau sudah sebati boleh penuhkan air. aku letakan 1/2 periuk dulu masak macam nasi biasa.

3. jikalau air sudah kering tambahkan air lagi dan masukan pula beras dan masak sampai masak.

4. tamat sekali, jikalau bubur sudah masak masukan santan bersama sedikit garam dan biarkan sekejap lebih kurang 5 minit dan bolehlah tutup api.

bagaimana gampang je kan? resepi bubur lambuk yang aku kongsikan dan jangan risau dikala masukan lobak masin alasannya yaitu jikalau sudah masak lobak masin ini dianya tak masin. 


EmoticonEmoticon