Sabtu, 3 Februari 2018

Resepi Cucur Bawang Lembut Dan Rangup

Hello selamat petang kawan-kawan jumpa lagi di blogopsi.com, petang ini apakah anda sudah ada rancangan untuk masak apa? jikalau tak ada boleh ikuti resepi yang akan aku kongsikan iaitu resepi cucur bawang lembut dan rangup.

bila anda nak ingin cuba sajian lain boleh baca entry resepi cucur udang rangup yang pernah aku share. cucur bawang rangup ni paling sedap dimakan panas-panas cicah dengan cili sos atau sambal tumis atau kuah kacang.

 petang ini apakah anda sudah ada rancangan untuk masak apa Resepi Cucur Bawang Lembut dan Rangup

Resepi Cucur Bawang 

biasanya cekodok atau cucur anda boleh buat adunan cair atau pekat, kalau nak cucur yang lembut buat adunanya lembut. kalau suka pejal sikit bancuhan semoga pekat sikit. untuk mendapat cucur yang lembut serbuk penaik dan telur ialah materi yang mempunyai peranan penting.

cara nak goreng cucur bawang rangup ni ialah tuang seret kat tepi kuali dan dalam cucur ni, aku masukan dengan udang hidup bersaiz kecil. dan jikalau anda ingin mencuba resepi cucur udang rangup ni jom kita layan rsepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 camca besar tepung beras
  • 2 biji bawang besar saiz sederhana - hiris
  • 2 biji cili hijau - hiris
  • 1 biji cili merah - hiris
  • 1 pokok daun sup - hiris
  • 1 genggam udang hidup bersaiz kecil 
  • 3 cawan air
  • 1 biji telur - dipukul sedikit
  • 1/2 camca teh baking powder
  • garam secukupnya
  • sos cili atau sambal tumis untuk dimakan bersama cucur
  • minyak untuk goreng terendam
Cara Penyediaan

1. siapkan 1 bekas lalu masukan udang, bawang, cili hijau, cili merah, daun sup, baking powder, garam secukup rasa dan lalu gaul hingga rata. masukan telur dan gaul lagi. selepas tu masukan tepung beras dan tepung gandum dan kacau rata.

2. tuang air bertahap sambil dikacau hingga rata dan air habis lalu biarkan sekejap. panaskan minyak dalam kuali, kacau adunan tadi dan sudukan 1 camca besar penuh lalu tuangkan di tepi kuali. 

3. ulangi langkah tadi hingga kuali cukup untuk menggoreng beberapa cucur dan kaedahnya tetap sama tuangkan ditepi kuali. 

4. perlahan-lahan jatuhkan cucur kedalam minyak panas dan goreng hingga masak atau berwarna keemasan lalu angkat dan toskan. 

5. selesai sekali, susun secara sendeng pada dulang yang dialas kitchen papaer towel. buat hingga siap dan hidangkan bersama soso cili atau sambal tumis.

bagaiamana gampang je kan resepi cucur bawang ni dan hingga jumpa di resepi sedap berikutnya......


EmoticonEmoticon