Selasa, 20 Februari 2018

Resepi Kuih Siput Rangup Dan Sedap

Resepi Kuih Siput Rangup ialah kuliner yang popular di masyarakat Malaysia yang sering dibentuk terutamanya apabila datang isu terkini perayaan. aku bahagia menyebarkan kuih siput ni untuk keluarga tapi yang bosanya ialah masa untuk menyiputnya makan masa.

pada asalnya, aku terpandang resepi kuih siput dalam youtube try masak yang memakai materi yang simple mengakibatkan aku ingin mencubanya di rumah. aku ialah penggemar kuih siput dan jika hari raya datang akan membelinya dalam jumlah yang banyak.

 ialah kuliner yang popular di masyarakat Malaysia yang sering dibentuk terutamanya apabila  Resepi Kuih Siput Rangup dan Sedap

Resepi Kuih Siput


tapi, jika aku membeli dalam jumlah yang banyak sayang dengan wangnya kan. balasannya aku mencuba membuatnya sendiri semoga lebih hemat. kuih siput ni sangat sedap bahkan aku sering makan sendiri dan tak sempat beraya pun kuih siput itu.

bahan-bahan untuk menciptakan kuih siput tak susah korang boleh tengok sahaja kat dapur bahan-bahanya ialah kuliner biasa di rumah jadi tak payah beli macam-macam. jom kini kita layan resepi sedap dibawah.

Bahan-Bahan (anggaran 1 balang sederhana)

  • 600 gm tepung gandum
  • 6 tangkai daun kari - dicampur semasa menggoreng
  • 15 gram udang kering - digoreng dan kisar
  • 15 gram serbuk jintan manis
  • 15 gram serbuk jintan putih
  • 220 gram marjerin - dicairkan
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 1 biji telur
  • 2 tangkai daun kari - cincang
  • 150 ml air - jangan masukan seluruhnya
  • garam secukup rasa
  • 2 ulas bawang putih - hiris halus kemudian goreng dan dikisar
Cara Membuat Kuih Siput 

1. cairkan marjerin dan sejukan dengan cara ketepikan dan suam-suam sebentar. kemudian gaul tepung bersama marjering tadi 

2. kisar bawang putih dan udang yang sudah digoreng tadi dan dalam satu bekas campurkan materi kisar bersama garam dan gaul hingga rata.

3. masukan juga materi lainya ke dalam tepung yang sudah disebatikan dengan marjerin tadi.

4. gaul rata dan masukan telur kedalam adunan tadi kemudian masukan air bertahap dan uli hingga betul-betul sebati dan jika adunan sudah tak menempel tandanya sudah siap. campurkan dengan materi kisar tadi dan uli hingga menjadi adunan doh yang kental.

5. cubit sedikit adunan dan gentel bagi bundar kemudian tenyeh diatas papan kuih siput yang sudah anda siapkan sebelumya.

6. panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng dengan api sederhana. kerana ianya agak tebal semasa menggoreng jangan berpengaruh sangat semoga masak dalamnya dan rangup. jika sudah lebih kurang 5 menit masukan setangkai daun kari yang sudah dilurut daunya.

7. final sekali, jika sudah masak angkat dan toskan

Rahsia Membuat Kuih Siput Rangup dan Sedap

1. semoga hasil kuih siput lebih rangup pastikan api tidak terlalu panas
2. adonan marjerin menyebarkan doh menjadi rangup dan lembuit saat di goreng
3. semoga rasa lebih sedap boleh tambahkan sedikit gula ke dalam adunan tadi

Resepi Kuih siput yang aku kongsikan ini memang agak receh untuk membuatnya tapi hasilnya memang sangat memuaskan hati dan hingga jumpa di resepi sedap berikutnya ya.


EmoticonEmoticon