Selasa, 27 Februari 2018

Resepi Telur Bungkus Ayam Paling Sedap

Hello, semoga anda selalu sihat dan sejahtera. hari ini aku ingin berkongsi resepi telur bungkus ayam paling sedap. resepi ini masih berkaitan dengan beberapa artikel ihwal resepi untuk orang bujang kerana makanan ini sangat praktikal untuk dimasak terutama dikala bulan puasa.

untuk resipi yang akan aku buat ini memakai ayam tapi anda boleh juga memakai daging Kisara atau daging burger. kenapa aku pakai ayam? alasannya berdasarkan aku kalau gunakan ayam rasanya lebih sedap dan aku termasuk orang yang menggemari ayam.

 resepi ini masih berkaitan dengan beberapa artikel ihwal resepi untuk orang bujang simpanse Resepi Telur Bungkus Ayam Paling Sedap

Resepi Telur Bungkus Ayam Sedap


telur bungkus ayam ini sangat gampang dan tidak diharapkan banyak materi untuk membuatnya dan akan lebih sedap kalau letakan sedikit lada sulah dan garam dulu. tapi kalau gunakan daging burger aku tak letakan apa-apa.

Artikel Berkaitan:


jom kita layan resepi telur bungkus ayam sedap yang sangat sesuai untuk orang bujang dan perantauan ini.

Bahan-Bahan

  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 genggam lebih ayam - potong dadu
  • 1 besar kicap manis
  • 1 ulas bawang putih - cincang halus
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1/2 bubuk bawang besar - potong dadu kecil
  • sedikit lada sulah dan garam
  • sedikit mix veggie - optional
Cara Buat Inti Telur


1. perasakan ayam dengan sedikit lada sulah dan garam kemudian ketepikan.

2. panaskan sedikit minyak dalam kuali kemudian masukan bawang besar dan bawang putih dan biarkan sekejap hingga layu. selepas tu masukan ayam yang sudah diperasakan dengan lada sulah dan garam tadi. biarkan masak hingga sekata

3. masukan mix veggie dan biarkan sekejap. kemudian masuka semua sos dan kacau rata. kalau inti terlalu kering boleh tambahkan air secukupnya. kalau inti sudah masak ketepikan.

Cara Memasak Telur Bungkus Ayam

1. pukul telur dengan sedikit garam kemudian panaskan minyak dalam kuali dan masukan telur tadi. gunakan api kecil dikala memasak telur.

2. supaya telur menjadi bulatan besar dan tipis pusing-pusingkan kuali hingga semua telur tadi rata. kalau telur sudah masak angkat dan letakan didalam pinggan besar.

3. letakan inti diatas telur tadi kemudian lipatkan telur. ambil satu pinggan lagi dan dekapkan telur tadi

4. selesai sekali, kini letakan hiasan diatas telur sesuai selera anda dan telur bungkus ayam sedap siap untuk dihidangkan.

Akhir Kata........

inilah resepi telur bungkus ayam sedap yang aku kongsikan hari ini dan hingga jumpa di artikel seterusnya.


EmoticonEmoticon