Rabu, 14 Februari 2018

Sambal Tempoyak Sedap


 aku suka menyimpan resepi masakan yang aku makan dan sedap pada selera Sambal Tempoyak Sedap

Sejak zaman zaman remaja, aku suka menyimpan resepi masakan yang aku makan dan sedap pada selera. Ianya akan ditulis dan disimpan dalam buku resepi. Saya memang selamba jer mengorek resepi. Walaupun ada resepi yang tak pernah dicuba, tapi hati bangga jika menpunyai resepi kuliner tertentu. Hari ni nak share sedikit berkenaan Sambal Tempoyak yang sangat sedap di Restoran SZ Rahmah Jalan Maran Temerloh. Kali pertama ke sini, aku memang dah sangat sangat suka dengan sambal ni. Makara kali kedua ke sini, aku memang dah berazam untuk merisik cara menyediakannya. Impian menjadi kasatmata apabila mak cik yang tiba mengira bil sudi berkongsikan cara cara menyediakannya. Lagi pulak, pelanggan belum ramai kerana masa kami hingga dalam pukul 12.00, macam gres siap. Adalah masa untuk ia melayan saya. Saya siap ikut ke dapur untuk melihat tempoyak dan cili padi kampung yang digunakan. Saya tunjukkan sekali entri berkenaan restoran ini dalam blog . Salah seorang adik di situ memberitahu yang ia follow blog saya.




Berbalik pada Sambal Tempoyak, rahsianya yaitu penggunaan isi durian yang gres yang masih manis. Buang biji dan hancurkan isi durian, masukkan dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. Kalau dah usang ianya menjadi masam ibarat tempoyak. Dah tak sedap untuk sambal ini. Makara dalam dua atau tiga hari masih sedap dibentuk sambal ini. Kalau dah lama, gunakan sahaja untuk memasak Tempoyak Ikan Patin. Hahaha. Terima kasih kerana tidak lokek berkongsi cara menyediakan Sambal Tempoyak dengan aku hari ini. Teringat pula arwah ayahanda yang suka makan isi durian dengan budu. Seulas atau dua durian dimasukkan dalam budu. Bila hendak makan, dicubit dan dicicah dengan budu. Hmmm sedap.... cicah pulak dengan petai rebus atau apa apa ulaman.

Kalau dah ke sini, selain Sambal Tempoyak, pastilah Masak Tempoyak Ikan Patin yang jadi pilihan. Hubby ambik 1 bahagian kepala dan 2 bahagian badan. Ambik juga 1 ketul ayam untuk Aween, 1 ekor ikan selar goreng dan ulam ulaman. Total bil untuk kami tiga beranak yaitu RM120. Kira brunch lah lantaran dari rumah, kami tidak mengambil sarapan. Untuk ke sini sebetulnya cukup mudah. Ianya terletak di sebelah kiri jalan selepas melepasi Hospital Sultan Ahmad Shah Temerloh di sebelah kanan. Dalam kira kira 800 meter dari simpang hospital. Di sebelahnya ada BHP petrol station Paya Pulai.

Jom layan materi dipakai serta cara menyediakannya di bawah ini....


 aku suka menyimpan resepi masakan yang aku makan dan sedap pada selera Sambal Tempoyak Sedap

Sambal Tempoyak
Oleh:

Bahan bahan:
Beberapa ulas durian - ambik isi dan hancurkan
Segenggam cili padi kampung
Sedikit garam

Cara cara:
Kisar garang cili padi dengan memakai blender kering. Selepas itu, masukkan sedikit garam. Bolehlah dimasukkan ke dalam bekas bertutup. Simpan dalam peti sejuk.


 aku suka menyimpan resepi masakan yang aku makan dan sedap pada selera Sambal Tempoyak Sedap

Bila hendak dihidangkan, ambik isi durian yang dihancurkan dan masukkan cili kisar secukupnya. Gaul rata dan sedia dihidangkan bersama ulam ulaman.


 aku suka menyimpan resepi masakan yang aku makan dan sedap pada selera Sambal Tempoyak Sedap

Selamat mencuba.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon