Rabu, 28 Februari 2018

Sotong Goreng Kicap Gampang Dan Sedap


Hari ini Nana mula berpindah dan esok akan melaporkan diri bertugas di tempat gres Sotong Goreng Kicap Praktis Dan Sedap


Hari ini Nana mula berpindah dan esok akan melaporkan diri bertugas di tempat baru. Doakan semoga urusan penempatan Nana dipermudahkan. Ini juga bermakna mulai ahad ini hanya Aween yang masih ada bersama kami seharian di rumah. Anak anak yang lain berada di luar daerah kerana tugasan kerja dan tanggungjawab masing masing. Saya mula terasa kesunyian di rumah apabila kalau Hubby menpunyai urusan kerja di sebelah malam. Aween pula lebih suka berada di bilik sendiri. Saya juga akan bersendirian di bilik dengan aktiviti sendiri. Saya akan mengaji, membaca buku dan majalah. Apabila jemu aku melayari internet dan melayan komen komen yang ditinggalkan di blog. Bila bersendirian, angan angan pun sentiasa tinggi. Mahu miliki itu dan ini. Aduhaaii. Sehingga kini, tiada orang yang bisa memberi pesan yang tersirat yang ada impak dalam diri saya. Bukan aku tidak tahu bahawa membazir itu tidak baik namun untuk melawan nafsu jahat, bukanlah sesuatu yang mudah. 

Saya tolong-menolong telah merasa sangat penat. Bukan sahaja penat bekerja tetapi juga penat dengan kehidupan ini. Dunia bukanlah tempat berehat tetapi tempat untuk bekerja dan beribadah serta mencari bekalan. Teringat pesanan Ustazah Noraini bahawa Tuhan mempunyai seluruh alam, bermakna bukan hanya satu Alam. Tuhan mempunyai semua yang ada di alam ini. Makara kita hanya perlu memohon dengan Tuhan apa sahaja yang kita kehendaki. Tuhan Maha Memberi. Letakkan segala kebergantungan hanya pada Allah. Semua insan ialah sama. Tiada jaminan orang kaya atau berpangkat akan mempunyai syurga Allah. Yang membezakan ialah Taqwa.  Manusia kena ada rasa lemah. Kena ada rasa miskin. Siapa yang punya harta yang banyak pun tak boleh membeli awan yang gres bagi menggantikan awan yang kini berjerebu. Apa yang boleh dibentuk hanyalah memohon dari Allah. Pesanan ini bukanlah pesanan gres atau pertama kali di dengar tetapi secara peribadi aku perlu diberi pesanan dan peringatan dari masa ke sama. Maklum hati dan dogma kita mudah dibolak balik. 


Hari ini Nana mula berpindah dan esok akan melaporkan diri bertugas di tempat gres Sotong Goreng Kicap Praktis Dan Sedap

Hari ini aku ingin kongsikan resepi Sotong Goreng Kicap yang mudah. Boleh rujuk entri sebelum ini di SINI. Saya beli sotong ini kerana teruja melihat sotong sotong yang sangat segar yang gres hingga di kedai runcit. Jika memasak sotong, aku suka memakai resepi yang simple supaya kita sanggup menikmati keenakan sotong itu sendiri. Begitu juga dengan udang atau ketam. 

Jarang sekali aku memasak bersambal kerana rasa kuah atau sambalnya akan menenggelamkan kemanisan isi dan rasa sotong. Lagi satu kalau menyiang sotong, aku tak suka membuang kulit luar sotong. Saya suka melihat kulit sotong dalam keadaan bercorak begitu. Ada orang yang membuang bahagian luar kulit sotong sehingga menjadi putih. Apa apa pun masing masing punya caralah. Saya ikut cara Bonda aku menyiang sotong yang mungkin berbeza dengan cara orang lain.

Jom layan resepi yang aku gunakan hari ini. Sangat mudah dan cepat disediakan.


Hari ini Nana mula berpindah dan esok akan melaporkan diri bertugas di tempat gres Sotong Goreng Kicap Praktis Dan Sedap

Sotong Goreng Kicap Praktis dan Sedap
Oleh:  

Bahan-bahan:
500 gram sotong 
1 biji bawang besar Holland - hiris bulat 
3 biji cili merah - hiris serong 
2 biji cili hijau - hiris serong 
Sedikit air asam jawa 
Sedikit garam 
Sedikit serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk cukup rasa Knorr
Kicap masin secukupnya
Gula secukup rasa

Cara-cara:
Gaul sotong bersama sedikit garam, serbuk cukup rasa Knorr dan serbuk kunyit secara merata. Panaskan sedikit minyak dan tumis sotong tadi. 

Tutup kuali dan biarkan air sotong kering. Kacau sekali sekala supaya sotong tidak hangus. 

Bila air sotong sudah kering, masukkan air asam jawa. Kacau sebati, diikuti gula dan kicap masin secukupnya. Kacau sebati.

Masukkan hirisan lada hijau dan lada merah dan bawang besar. Kacau lagi.




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon