Khamis, 1 Mac 2018

Acar Timun Masak


Saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Ibrahim Muhammad pada  Acar Timun Masak


Saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Ibrahim Muhammad pada 30 September 2015 berkenaan Hadis riwayat Ahmad, at Tirmizi, an Nasai, Ibnu Majah, Rasulullah bersabda, Barang siapa memohon kepada Yang Mahakuasa syurga sebanyak 3 kali, maka berkatalah syurga, masukkanlah orang ini ke dalam syurga. Barang siapa memohon santunan dari neraka sebanyak 3 kali, berkatalah neraka semoga orang ini dilindungi dari neraka. Selain dari melaksanakan amalan soleh dan ketaatan pada Allah, maka salah satu cara untuk masuk syurga yaitu dengan memohon dari Yang Mahakuasa sebanyak 3 kali.  Permohonan akan disambut oleh syurga dan neraka. Permohonan 3 kali ini berbeza dengan permohonan dalam doa yang diucapkan selepas solat. Sentiasalah perbanyakkan berdoa, Ya Yang Mahakuasa saya mohon syurga dari Mu. Ya Yang Mahakuasa lindungi lah saya dari neraka. Jom sama sama kita amalkan. Cukup setakat ini dahulu dan kini kita beralih serpihan resepi pula.


Saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Ibrahim Muhammad pada  Acar Timun Masak


Saya menyediakan Acar Masak untuk dimakan dengan nasi minyak di SINI di samping Ayam Masak Merah di SINI. Aduh memang sangat sedap acar ini menyebabkan nasi minyak yang tersedap pada selera saya yang agak banyaomong dengan makanan. Memang makan menambah nambah dan siap meratah ratah lagi. Jom layan resepi acar cara saya. Memang sangat sedap, ianya menambahkan selera giteww...



Saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Ibrahim Muhammad pada  Acar Timun Masak

Acar Timun Masak
Oleh:

Bahan bahan:
1 batang timun saiz besar - hiris panjang
1 batang karot - hiris panjang
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 sudu kecil biji sawi
3 senduk cuka makan
2 senduk gula 
Garam
Sedikit serbuk kunyit
Cili merah - hiris. 

Cara cara:
Timun dan karot yang dihiris panjang serta bawang merah direndam dengan air garam seketika.

Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris serta biji sawi sehingga wangi. Masukkan sedikit air, serbuk kunyit, cuka, gula dan garam. Masak sehingga mendidih. Sesuaikan rasa.

Masukkan timun, karot dan bawang merah yang telah ditos. Masukkan cili merah, jikalau suka.  Nota: Setelah masuk timun, terus ditutup api supaya acar tetap rangup. Kacau rata.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon