Khamis, 15 Mac 2018

Ayam Goreng Berempah Madu Sedap


Saya mendapatkan satu komen yang menyampaikan apa yang dihasilkan dari resepi yang dikongsikan  Ayam Goreng Berempah Madu Sedap

Saya mendapatkan satu komen yang menyampaikan apa yang dihasilkan dari resepi yang dikongsikan tak sedap dan beliau rasa sedih. Saya tak nak mengulas pecahan sedap atau tidak. Cuma kenapa lak bersedih, adakah rasa tertipu? Komen saya, tak perlulah bersedih murung bila apa yang dicuba tak sedap di tekak sendiri. Ini ialah kerana selera ialah berbeza antara satu sama lain. Itulah nikmat rasa yang Yang Mahakuasa kurniakan pada manusia. 

Makanan sama tapi ada yang rasa ianya sedap dan ada pula sebaliknya. Kalau semua orang mahu yang sedap manis atau anggun sahaja siapa pulak mahu yang kelat masam dan buruk. Tapi insan dicipta berbeza. Makara tak perlu perbesarkan hal perbezaan. Sebaliknya cari titik persamaan. Lagi pulak buat apa kerana kuliner nak rasa sedih. Anggaplah ianya pengalaman. Kita kena mencuba sendiri gres tahu yang mana sedap atau tidak di tekak sendiri. Juga kena pakai common sense, kalau kita jenis tak suka, misalnya serbuk kayu manis, kurangkan lah kerana ada orang yang memang hantu sukakan rasa serbuk kayu manis. Bukanlah kos nya beribu atau beratus untuk kita merasa sedih. Bukan lah saya murka dengan komen tersebut tapi saya terpanggil untuk menulis di sini agar kita melihat perkara besar dalam hidup yang lebih bermakna menyerupai pengalaman dan erti persahabatan.

Kali ini ingin berkongsikan resepi Ayam Goreng Berempah Madu yang dimasak untuk dimakan dengan Nasi Goreng Ikan Bilis di SINI tempoh hari. Sebenarnya dah usang tak memasak, jadi tekak pun mulalah mengidam nak makan makan macam macam kuliner biasa jer pun. Tapi biasalah bila dimasak sendiri, rasanya menjadi sangat sedap pada selera kita. Akibatnya, makan pun menambah nambah dan diet pun hancuiiss. Tapi kalau tak memasak, agak sukar untuk mencari makan yang sedap. Apalagi lauk di kafe yang nampak sahaja sedap tapi bersama-sama tidak sesedap mana. Lebih teruk, bila mereka hanya menyajikan lauk yang sama setiap hari. 



Saya mendapatkan satu komen yang menyampaikan apa yang dihasilkan dari resepi yang dikongsikan  Ayam Goreng Berempah Madu Sedap


Hari ini saya menyediakan hanya setengah ekor ayam, cukup cukup dimasak untuk sekali makan. Kalau ayam yang dah usang tersimpan dalam freezer, akan melambatkan proses memasak bila terpaksa di defrost dan sebagainya. Makara setiap kali ke kedai runcit, hanya minta setengah ekor ayam. Harga dalam RM6. Masih jimat juga bersama-sama kerana ianya sanggup dimakan oleh 4 orang. Kalau di kedai, seketul ayam telah berharga RM4-5. 

Jom layan resepi gampang dan sedap ini....


Saya mendapatkan satu komen yang menyampaikan apa yang dihasilkan dari resepi yang dikongsikan  Ayam Goreng Berempah Madu Sedap

Ayam Goreng Berempah Madu
Oleh:

Bahan-Bahan: 
1/2 ekor ayam 
1/2 pek kecil serbuk kari ayam 
2-3 sudu besar cili kering kisar 
2 sudu besar sos cili 
1 sudu besar gula pasir 
1 sudu besar madu 
Garam secukup rasa

Cara Penyediaan:
Semua bahan-bahan di atas di gaul dengan ayam dan diperap selama 3 jam. 

Panaskan kuali dengan api yang sederhana dan goreng sehingga garing. Jangan guna api besar kerana madu akan mengakibatkan minyak cepat hangit. Angkat dan tos kan.

Nota:
Jika lebih, simpan di dalam bekas dan masukkan di dalam freezer. 




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon