Ahad, 4 Mac 2018

Nasi Minyak Nana Ain Sajian Aidil Adha



Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha


Innalillaahi Wainna Ilaihiroojiuun. Al Fatihah buat A.U.R.A (AlFakir Ustaz Rasyid AlHadhrami) dari Tahfiz Ar Rasyid Sg Udang yang meninggal dunia kerana kemalangan ketika dalam misi melaksanakan ibadah Korban di Kemboja. Ustaz meninggal dalam husnul Qatimah ketika dalam musafir untuk melaksanakan ibadah korban pada hari raya pertama Aidil Adha, hari khamis malam Jumaat. 

Saya terkedu dan merasa sangat sebak serta kehilangan kerana ustaz yaitu antara ustaz ustaz yang banyak membimbing saya dengan tazkirah yang diberi dan banyak membantu dalam hal hal lain juga. Betapa simpulan hidup boleh menjemput kita jikalau bila masa tanpa mengira samada kita taat atau kita dalam keadaan leka dan lalai. Ustaz dijemput dalam usia masih muda di ketika masih banyak urusan agama yang sedang diusahakan oleh ustaz belum sempat diselesaikan. Dunia simpulan zaman, jikalau mana para ulamak dan ustaz ustaz di jemput Illahi di kala muda. Insya Allah, biar legasi yang ustaz tinggalkan akan diteruskan oleh mereka yang tinggal. Sehingga ke Subuh, saya masih terasa dengan gosip pemergian ustaz. Saya tahu mati bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana ianya niscaya berlaku pada setiap yang hidup, cuma masa dan ketikanya yang dirahsiakan Allah. Ada antara kita yang tidak merasa takut pun untuk menghadapi simpulan hidup walaupun tiada banyak bekalan. Saya pun tidak niscaya kenapa ianya terjadi begini. Mungkin kerana hatinya telah dibekukan untuk menerima cahaya dan hidayah dari Allah. 


Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha

Sekarang kita masuk sedikit penggalan masakan. Serius nasi minyak hari ini sangat sangat sedap dan harmonis dengan gandingan Ayam Masak Merah, Acar Timun dan Papadom. Sangat sangat sedap dan rasanya paling sedap giteww. Nasi minyak disediakan oleh Nana selepas kami balik dari menunaikan solat sunat Aidil Adha. Selepas makan, kami ke Rawang menghadiri majlis jamuan raya Aidil Adha Tuan Alias dan Linda Yasmin. Balik dah petang dan terus bersiap ke surau. Itulah sebabnya saya agak lambat menerima gosip berhubung kemalangan dan pemergian Ustaz Rasyid. Sebenarnya bagi sesiapa yang melaksanakan ibadah korban, cuti 1 hari yang diberi sangat memenatkan kerana setengah hari habis untuk solat dan urusan mengambil dan mengagih daging korban. Belum lagi urusan memasak daging korban yang merupakan sunnah untuk dimasak dan dimakan bersama jago keluarga. Tapi entah kenapa Hari Raya Aidil Adha yang lebih besar ganjarannya hanya diberi cuti 1 hari sahaja. 

Jom layan resepi nasi minyak versi campak campak yang dipakai oleh Nana tetapi saya telah mencatatkan materi dan sukatan yang dipakai untuk memudahkan referensi di masa masa hadapan..... Resepi Ayam Masak Merah dan Acar Timun akan dikongsikan dalam entri akan datang.



Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha Nasi Minyak Nana Ain Hidangan Aidil Adha

Nasi Minyak Nana Ain
Oleh:

Bahan bahan:
8 cawan beras Basmathi - cuci & tos
1 biji bawang besar - hiris
3-4 ulas bawang putih - hiris
1/2 inci halia - hiris
Kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
Bunga cengkih
1/2 cawan susu cair
Air secukupnya
Pati ayam
2 sudu besar butter
2 sudu besar minyak sapi
Kismis - opsyenal
Sedikit pewarna kuning

Cara cara:
Panaskan minyak sapi dan butter sehingga cair dan tumis rempah penumis serta bawang bawang dan halia sehingga wangi.







Tuangkan kesemuanya ke atas beras yang telah dibasuh dan ditos. Masukkan pati ayam, susu cair dan air secukupnya serta pewarna.





Masak dengan memakai tice cooker dan masaklah menyerupai biasa.




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon