Jumaat, 2 Mac 2018

Rendang Ayam Gampang Dan Sedap



Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua ya Rendang Ayam Praktis dan Sedap


Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua yang beragama Islam. Hari Raya kali ini agak mendukacitakan bila menerima tahu pemergian ke Rahmatullah Ustaz Abdul Rasyid dari Tahfiz Ar Rasyid Sg Udang Kelang. Kematian niscaya terjadi kepada semua makhluk yang bernyawa. Kita yang masih hidup, perlu memakai peluang yang ada untuk menambahkan amalan soleh sebelum kita menyesal. 

Bila menyentuh kepingan menyesal, saya ingin kongsikan bahawa saya memang tengah kemaruk hendak membeli handbag baru. Saya rasa amat menyesal kerana beberapa tahun dahulu, mitra saya Dr Mazlina mahu tolong membelikan handbag di Heathrow dengan harga RM6500 tetapi dikala itu, saya teragak agak. Beliau pula hampir berangkat balik. Masa tu, belum ada whatsApp, cuma berkomunikasi melalui email. Email pula bukan terus delivered, kena tunggu beberapa minit. Sekarang harganya telah melebihi dari RM15000. Kaprikornus setiap kali teringat kejadian ini, saya akan rasa sangat menyesal kerana tidak membeli bag tersebut dikala itu. 

Dalam masa yang sama, saya berkata sendirian, bagaimana pulak, jikalau selepas mati, menyesal selama lamanya kerana tidak menciptakan amalan soleh yang banyak dikala hidup di dunia? Bayangkan dengan urusan dunia pun saya boleh menyesal bertahun tahun. Sebelum kita menyesal, lebih baik kita mula berbuat sesuatu mulai sekarang. 

Berbalik kepada kepingan Aidil Adha, saya selalu mendengar ucapan yang menyampaikan di Kelantan Hari Raya Adha yang meriah. Pada mulanya saya pun tak mengerti mengapa ianya dikatakan begitu. Adakah kerana ianya diberi cuti selama 2 hari bagi hari Raya Aidil Adha. Hanya sehabis ada sedikit ilmu barulah saya faham yang bagi umat Islam seharusnya hari raya Aidil Adha yang disambut dengan meriah kerana adanya ibadah korban yang dibentuk pada 10 sampai 13 Zulhijjah. Berkorban yaitu ibadah sunat yang sangat dituntut kepada semua yang bisa untuk melakukannya setiap tahun sebgai tanda kesyukuran kepada Allah.



Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua ya Rendang Ayam Praktis dan Sedap



Saya menyediakan Rendang Ayam ini untuk dimakan dipagi raya bersama dengan lemang yang hubby tempah. Bercakap pasal hidangan pagi raya, yaitu diingatkan bahawa yaitu sunat untuk kita tidak bersarapan sebelum mengerjakan solat sunat Hari Raya Aidil Adha berbeza dengan Hari raya Aidil Fitri di mana kita disunatkan makan terlebih dahulu. 

Berbalik pada rendang, bekerjsama memasak rendang ini sangat gampang dan cepat. Sesiapa pun boleh memasak rendang. Rendang yaitu masakan gres pada saya kerana sejak kecil, kami tidak pernah memasak rendang. Setelah bekerja, berhijrah ke Kuala Lumpur dan berkahwin, barulah saya mengenali masakan rendang. Boleh sahaja jikalau ingin memakai bawang merah yang dihiris, tetapi saya tidak punya banyak masa kerana berkesempatan memasak hanya di malam raya. Badan pun telah kepenatan sehabis seharian bekerja. Kaprikornus semua materi hanya dikisar sahaja. Kali ini saya meletakkan buah keras untuk menambah lemak seperti mana juga saya memasukkan buah keras dalam sambal tumis.

Jom layan resepi gampang yang saya gunakan pada hari ini.



Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua ya Rendang Ayam Praktis dan Sedap

Rendang Ayam Praktis dan Sedap 
Oleh:  

Bahan-bahan:
1 ekor ayam
1 kilo santan - guna 1 santan kotak
2 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit - dihiris halus
Minyak untuk menumis
Garam 
Gula/gula merah 
Asam keping

Bahan kisar:
20 tangkai cili kering - guna 4 sudu besar cili kisar
2 labu bawang besar
6-8 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
4 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas
2 biji buah keras

Cara-cara:
Tumis materi dikisar sampai naik bacin dan pecah minyak. Masukkan ayam dan biarkan sehingga ayam agak kecut dan kering airnya, gres masukkan santan. Terus masak dengan api kecil sehingga pekat dan pecah minyak.


 Masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping. Akhir sekali, masukkan daun kunyit dan bolehlah ditutup api.


Harap masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua ya Rendang Ayam Praktis dan Sedap


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon