Rabu, 7 Mac 2018

Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah

selamat berjumpa kembali di blog aku blogopsi.com yang sederhana ini, hari ini aku nak kongsikan resepi asam pedas ikan kembung. kuliner ikan kembong yaitu kuliner kegemaran aku dan keluarga dan boleh dikatakan kuliner kesukaan bangsa johor.

rasa ikan kembung memang sedap dan boleh dibentuk apa pun mengikut selera, belum usang ini aku sudah share macam-macam resepi ikan yang boleh anda baca dibawah ini.

ada yang tanya ikan kembong dengan ikan mabong sama tak? memang betul kalau sekali tengok akan nampak sama sahaja. tetapi, ikan mabong badanya lebih lebar sedikit dan ikan kembong badanya besar dan panjang.
selamat berjumpa kembali di blog aku blogopsi Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah

Resepi Asam Pedas Ikan Kembong

kalau isu terkini tengkujuh ikan sangat mahal kerana memang tidak isu terkini ikan. jadi, saya saya mengurangkan memasak ikan dan menggantikannya dengan ayam. jom kita layan resepi dibawah

Bahan-bahan
  • 3 ekor ikan kembong - bersihkan dan potong 2
  • 10 batang bendi
  • 1 batang serai - dititik
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 1 cekak daun kesum
  • minyak untuk menumis
  • garam secukup rasa
  • 1 kuntum bunga kantan
  • air secukupnya
Bahan Kisar
  • 8 ulas bawang merah 
  • 18 tangkai cili kering
  • 4 ulas bawang putih
  • 3 batang cili merah
  • 1 inci belacan
Cara Buat Asam Pedas Ikan Kembong

#1: panaskan minyak dalam kuali lalu tumis semua materi kisar bersama serai yang dititik tadi. tumis sehingga terbit minyak dan harum.

#2: masukan air asam jawa dan air secukupnya lalu biarkan sehingga kuah mendidih. masukan daun kesum dan perasakan dengan garam.

#3: masukan ikan dan biarkan merenih dan empuk. masukan bendi dan bunga kantan. kalau bendi dah hancur atau lebur dan ikan kembong asam pedas siap untuk dihidangkan.

bagaimana resepi asam pedas ikan kembung yang aku kongsikan ini, gampang kan? hingga jumpa di artikel seterusnya ya.


EmoticonEmoticon