Khamis, 22 Mac 2018

Resepi Ayam Masak Kurma Special

resepi ayam masak kurma special yakni hidangan yang tak aneh lagi disetiap kenduri kendara. masakan ini juga sangat sedap untuk berbuka puasa.

aku suka masak ayam kurma ni lantaran bahan-bahanya bahagia nak cari dan proses membuatnya pun tak rumit atau merenyahkan. sama hal dengan resepi ayam masak halia yang aku tulis beberapa ahad yang lalu.

berdasarkan aku hidangan ini sangat gampang dan sedap. pastikan juga anda memakai santan dan ayam yang segar bagi mendaptakan rasa yang terbaik.

resepi ayam masak kurma special yakni hidangan yang tak aneh lagi disetiap kenduri kenda Resepi Ayam Masak Kurma Special

Resepi Ayam Masak Kurma


tak usah bercakap lama-lama lah berikut resepi yang aku bahagikan untuk anda

Bahan-Bahan

  • 1 kg daging ayam
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 biji kentang
  • 4 sudu besar empah kurma ayam
  • 2 biji tomato (dibelah 4)
  • rempah tumis (buah pelaga, bunga lawang, kulit kayu manis)
  • 1 biji lobak merah (didadu besar)
  • sedikit air asam jawa
  • minyak untuk menumis
Bahan Kisar
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm halia

Cara Menyediakan
resepi ayam masak kurma special yakni hidangan yang tak aneh lagi disetiap kenduri kenda Resepi Ayam Masak Kurma Special

#1: panasakan minyak dalam kuali kemudian masukan materi kisar, rempah kurma ayam, rempah tumis dan kacau sehingga pecah minyak

#2: selepas tu masukan ayam dan kacau sebati kemudian tunggu sekejap hingga masak kemudian masukan sedikit asam jawa, lobak merah, dan kentang.

#3: jikalau kentang dan lobak merah dah empuk boleh masukan santan dan kacau sebati kemudian biarkan mendidih

#4: Akhir sekali, masukan gula dan garam secukup rasa kemudian masukan juga tomato. jikalau dah masak hidangkan bersama nasi panas. Mmmmm Sedaaappp!

hidangan ini memang sedap jikalau dimakan bersama nasi panas dan sambal belacan yang dititiskan dengan limau nipis, ikan kering, dan telur dadar.
Baca Juga:
resepi rendang ayam minang
resepi ayam masak merah 
resepi kari ayam tanpa santan
terima kasih anda sudah mahu melawat di blog aku ini, terima kasih.


EmoticonEmoticon