Sabtu, 10 Mac 2018

Resepi Kek Pisang Kukus Lembab Mat Gebu Dan Sedap

Sapa sapa suka makan pisang? hari ini aku nak kongsikan resepi kek pisang lembab yang gampang dan pastinya sedap. aku memang penggemar kuih atau kek yang dikukus kerana kek menjadi lembut dan lembab bila dimakan. alhamdulillah belum dewasa juga menggemari kek ini dan kerap membawanya sebagai bekal ke sekolah.

memang ramai penggemar kek pisang ini dan aku fikir hampir semua rakyat Malaysia niscaya tahu apa itu kek pisang, mungkin kerana buah pisang gampang sangat untuk di dapati dan sangat bergizi. bunda boleh membeli di pasar atau super market. saiz kek ini juga sangat sesuai untuk menu keluarga yang kecil.

 hari ini aku nak kongsikan resepi kek pisang lembab yang gampang dan pastinya sedap Resepi Kek Pisang Kukus Lembab Mat Gebu dan Sedap

Resepi Kek Pisang Lembab


bahu-membahu sudah banyak resepi kek yang sudah aku cuba. tetapi, resepi ini yang paling berkesan buat aku alasannya ialah pertama kali aku boleh buat kek ialah kek pisang lembab ini. menyerupai kek lainya kalau tak habis, kita boleh jer simpan dalam freezer dan bila ingin kita makan panaskan dan hidangkan lagi.

resepi ni yang paling best, sedap lagi gebu dan bila anda ingin lagi sedap pisangnya harus betul-betul dah masak harum manis. bila anda nak cuba tanpa telur memang terasa perbezaan kejadian kek tu nanti.

aku sudah pernah buat kek tanpa telur tapi percayalah kek yang ada telur lebih gebu dan sedap. kek pisang sangat sesuai dihidangkan untuk sarapan pagi, minum petang atau untuk berbuka puasa. niscaya anda nak cuba kan, Jom kita tengok resepi kek pisang lembab dibawah...

Bahan-Bahan

  • 4 biji pisang - lecek
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula kaster
  • 1 cawan minyak jagung
Bahan Ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sk soda bikarbonat
Bahan Lain
  • 1 sk esen vanila
  • 1 sb jus limau nipis
Cara Menyediakan Kek Pisang Lembab
 hari ini aku nak kongsikan resepi kek pisang lembab yang gampang dan pastinya sedap Resepi Kek Pisang Kukus Lembab Mat Gebu dan Sedap

#1. panaskan panggangan pada suhu 170 drajah Celcius, lalu siapkan loyang dan lengser mentega ke seluruh bahagian loyang dan ketepikan.

#2. putar gula, minyak dan telur sehingga putih dan masukan pisang selepas tu kacau sampai dianya rata. masukan tepung yang sudah di ayak tadi dan kacau sebati memakai spatula.

#3. masukan esen vanilla dan jus limau lalu gaul sebati dan bila adunan sudah siap masukan ke dalam loyang bakar selama lebih kurang 50 minit sehingga masak.

#4. tamat sekali, angkat lalu sejukkan sekejap dan potong sesuai selera, dah siap dihidangkan.
 hari ini aku nak kongsikan resepi kek pisang lembab yang gampang dan pastinya sedap Resepi Kek Pisang Kukus Lembab Mat Gebu dan Sedap

Bila bonda memakai mentega cairkan dahulu dan biarkan sejuk dan untuk kek yang aku sediakan semua materi ayak aku campur lalu di ayak. bagaimana gampang je kan resepi kek pisang lembab yang aku share ini?

apabila resepi yang aku kongsikan ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.


EmoticonEmoticon