Selasa, 13 Mac 2018

Resepi Udang Goreng Butter (Butter Prawn) Paling Sedap

Resepi Udang Goreng Butter - jika aku makan di restoran seafood aku niscaya akan memesan kuliner ini. sebab, aku sangat menggemari udang goreng butter. alhamdulillah bawah umur juga ikut menggemari kuliner ini. tetapi sebetulnya yang paing menggemari yaitu suami saya.

aku pernah beberapa kali mencuba menyediakan udang goreng butter. itupun sehabis beberapa kali mencuba, kesudahannya aku berjaya menyediakan kuliner ini sendiri. terus terang, aku memang tidak pernah membuatnya semasa belum berkahwin.

selepas berkahwin, aku mula berguru memasak dan salah satu antara yang aku cuba yaitu butter prawn ni, apabila aku ingat mungkin itu pada awal 2007 dan itupun atas seruan my husband. hehehe..

pada mulanya aku tercari-cari resepi ini kat cik google. tetapi dari semua resepi yang aku baca tak ada yang sesuai dengan selera saya. nasib baik, sahabat aku Nia Ramadhani tahu resepi ini dan ia hingga menuliskan resepi ini untuk saya..

beberapa waktu kemudian aku juga sudah menyediakan resepi cucur udang rangup yang sangat sedap dan mudah. hari ini aku akan menyediakan Buttered Prawn alasannya yaitu bawah umur dan suami beria-beria suruh masak kuliner ini.

 jika aku makan di restoran seafood aku niscaya akan memesan kuliner ini Resepi Udang Goreng Butter (Butter Prawn) Paling Sedap


Resepi Udang Goreng Butter

apabila kita berinfak duit niscaya lah duit kita akan habis. tetapi apabila kita berinfak ilmu, ilmu kita masih ada dan sanggup pahal juga. aku harap resepi ini boleh memperlihatkan manfaat untuk anda. Jom Kita Layan Resepi di bawah:

Bahan-Bahan:

  • 10 - 20 ekor udang
  • 5 tangkai daun kari
  • 6  - 8 tangkai cili padi - dihiris
  • 3 ulas bawang putih - dicincang
  • sedikit lada sulah
  • sedikit butter/margerin untuk menumis
  • sedikit serbuk lada hitam/ putih - jika suka
  • garam secukup rasa
  • 1/4 cawan susu cair/ susu segar
  • minyak untuk menggoreng
Cara Penyediaan:

#1: siapkan minyak panas dalam kuali kemudian goreng udang yang sudah digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga warnanya elok dan masak. angkat dan toskan minyaknya dan keluarkan minyak dari dalam kuali kerana tak nak guna lagi

#2: panaskan margerin atau butter di dalam kuali kemudian tumis cili padi, daun kari, dan bawang putih sehingga naik bau.

#3: selepas tu masukan susu cair dan masak sekejap. kemudian masukan udang, serbuk lada, dan sedikit garam. ingat! jangan bubuh banyak garam alasannya yaitu margarin sudah ada garam.

#4: panaskan sehingga masak dan angkat

langkah seterusnya kita siapkan pula sarang telur sebagai materi untuk taburan di atas udang tadi.

Bahan Sarang Telur
  • 2 biji kuning telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 senduk butter/ margerin
Cara Penyediaan

#1: panaskan butter ke dalam kuali bersama minyak masak dan jika minyak dalam kuali dah panas pusing-pusingkan minyak dengan senduk. sehingga membentuk bulatan sehala tanpa henti.

#2: kemudian masukan kuning telur sahaja ke dalam butter tadi dan teruskan pusing tu minyak laju-laju sehingga masak dan berwarna keemasan.

#3: setelah dah masak tuangkan ke dalam tapis untuk toskan minyak.
 jika aku makan di restoran seafood aku niscaya akan memesan kuliner ini Resepi Udang Goreng Butter (Butter Prawn) Paling Sedap

Akhir sekali, jika udang goreng tadi dah masak bolehlah dimasukan ke dalam pinggan dan taburkan sarang telur di atas udang. resepi udang goreng butter ini memang gampang dan hingga jumpa di artikel seterusnya ya.


EmoticonEmoticon