Isnin, 26 Mac 2018

Tempe Goreng Rangup Yang Sedap


Semasa kecil aku memang tidak pernah kenal masakan jawa menyerupai tempe Tempe Goreng Rangup Yang Sedap


Semasa kecil aku memang tidak pernah kenal masakan jawa menyerupai tempe, tauhu dan sebagainya. Saya membesar di kalangan masyarakat Melayu. Kalau di sekolah ada seorang dua pelajar yang nama agak pelik, aku menjadi kehairanan. Sekarang barulah tahu yang mereka berketurunan Jawa. Bila berhijrah ke KL kerana melanjutkan pelajaran di universiti dan terus bekerja di sini, barulah mula mengenali orang Jawa, masakan Jawa atau Indonesia menyerupai masakan Minang, masakan Padang. Tak niscaya apa yang membezakan antaranya. Sedar tak sedar telah lebih 30 tahun aku menetap di sini, jauh dari ibubapa, adik beradik dan saudara mara. Cuma kini, barulah anak anak buah dan sepupu sepapat ada yang bekerja dan tinggal di sini. 

Saya tidak pernah sesekali menyesal kerana ianya ialah pilihan aku sendiri semenjak kecil untuk menetap di bandar. Saya tidak pernah terfikir untuk balik menetap di Kelantan. Setiap kali ke mana mana, kecuali Kelantan aku memang menyerupai mati kutu kalau susah untuk mencari sesuatu, hatta kuliner yang menepati selera saya. Apalagi untuk bershopping. Saya tahu hidup di bandar kecil lebih kondusif dan tenteram, jauh dari kesesakan jalan raya, kos sara hidup juga lebih rendah namun aku telah biasa dan OK dengan rutin ini. Sejak ketiadaan kedua ibubapa, dunia aku ialah suami dan anak anak di samping kerja pejabat. Saya sangat kasihkan adik beradik aku dan sentiasa menanyakan khabar berita. Walaupun jauh di mata, mereka sangat sangat erat di hati. Mereka semua sentiasa ada di dalam doa aku setiap hari. Lebih gampang kerana kini adanya group WhatsApp antara kami. 


Semasa kecil aku memang tidak pernah kenal masakan jawa menyerupai tempe Tempe Goreng Rangup Yang Sedap

Hari ini, aku ingin kongsikan resepi Tempe Goreng Rangup yang sangat sedap. Saya bercuti hari ini kerana masih tidak sihat, namun aku gagahkan diri untuk memasak memikirkan telah usang dapur Azie tidak berasap dan blog tidak menampilkan resepi baru. Hari ini juga saya eksklusif tidak duduk dalam aircond. Dari pagi aku mengajak Boy menemani untuk brisk walking mengelilingi tasik di depan rumah kami yang sungguh mendamaikan, lalu ke pasar mini, balik memasak. Sebelah petang ke nurseri untuk mencari baja dan dan final sekali membaja pokok pokok bunga dan pokok buah. Alhamdulillah, dengan izin Tuhan sanggup saya rasakan tubuh berpeluh dan agak segar. Berbalik pada resepi, saya pun tidak tahu, semenjak bilakah aku mulai menggemar tempe. Apa yang aku ingat semenjak aku mengetahui khasiat protin yang tinggi di dalam tempe yang diperbuat dari kacang soya. Tempe goreng ini sedap dimakan petang petang dan dicicah dengan sambal kicap. Tapi hari ini, aku meratahnya begitu sahaja. Boleh rujuk sambal kicap sedap di SINI.  





Resepi hari ini aku pelajari dari Chef Fazalina yang kebetulan sedang menciptakan promosi bukunya di kedai buku MPH di One Utama. Saya merasa kuliner yang disediakan memakai resepi dalam buku tersebut. Sangat sedap. Siap bergambar dan menerima tandatangan Chef. Yang seronok, Chef Fazalina mengenali aku dan biasa singgah di blog terutama untuk merujuk resepi masakan Kelantan. Jom layan resepi gampang di bawah ini....


Semasa kecil aku memang tidak pernah kenal masakan jawa menyerupai tempe Tempe Goreng Rangup Yang Sedap

Tempe Goreng Rangup 
Oleh:

Bahan bahan:
2 paket tempe - hiris memanjang 
1 cawan tepung beras
2 sudu kecil jintan bagus - tumbuk 
3 ulas bawang putih - cincang atau tumbuk halus 
1/4 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji telur
Garam secukupnya
1/4 cawan air atau secukupnya
Minyak - untuk menggoreng

Cara cara:
Satukan semua materi di atas kecuali air. Gaul sebati. Masukkan air bertahap sehingga sesuai kepekatannya.

Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Celup tempe ke dalam adunan tepung dan masukkan ke dalam kuali. Goreng sehingga kekuningan. 


Semasa kecil aku memang tidak pernah kenal masakan jawa menyerupai tempe Tempe Goreng Rangup Yang Sedap


Angkat dan tos. Sedia dihidangkan bersama sambal kicap. 



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon