Rabu, 7 Mac 2018

Tips Menyediakan Nasi Lemak Sedap





Hari ini aku memasak nasi lemak sebagai sarapan pagi saya, Juita dan Aween. Selain sambal ikan bilis aku juga menyediakan Sotong Masak Kicap dan Ikan Bawal yang digoreng garing untuk dimakan dengan nasi lemak. Kali ini aku nak kongsikan petua untuk menghasilkan nasi lemak yang sedap. Saya lebih suka nasi lemak asli, hmm maksud aku tak diletakkan majerin. Kerana bila dimasukkan majerin, nasi nya menjadi berminyak menyerupai nasi minyak. Tapi sekali sekala, aku masukkan juga majerin sekadar untuk mempelbagaikan rasa nasi lemak yang disediakan. Kalau bab nasi lemak yang dimasukkan majerin, pastilah nasi lemak di Kantin Sahor di SINI yang pada aku the best nasi lemak ever terutama ianya sangat nostalgia kepada zaman kampus aku dulu. Pastinya zaman aku di alam percintaan dengan Encik Hubby. Makara bertambah tambahlah enaknya nasi lemak Sahor pada selera saya. Kena abaikan nasi lemak aku yang terlebih air kerana aku memang tak reti nak mengagak air bagi beras ini. Beras ini Boy yang beli. Kalau nak sedap, gunalah beras Basmathi yang lebih sedap dan manis nasinya.

Cara aku memasak nasi lemak sama juga dengan orang lain. Mula mula beras dibasuh higienis dan tos. Lepas tu masukkan beberapa ulas bawang merah yang dihiris serta 1-2 inci halia yang dihiris kasar. Saya suka bawang dan halia ini, memang wajib ada dalam nasi lemak saya. Masukkan pula sedikit garam serta 2-3 helai daun pandan yang telah dicarik dan disimpul. Lepas itu, gres dituangkan santan dan air secukupnya. Makara apa yang istimewanya dengan nasi lemak kali ini?





Haaa kali ini, aku memakai tips atau petua yang dikongsi oleh Mamak Haji yang menulis nasi lemak yang sedap patut berlemak. Ya lah nama pun nasi lemak kan? Makara katanya ramai yang silap dalam kepingan ini kerana jikalau hanya memakai santan semata kerana santan bila dipanaskan akan bertukar menjadi minyak. Tapi kalau mahu nasi berlemak, kena tambah susu cair. Hahaha yang catchy nya ditulis inilah rahsia sehingga kan seorang boleh makan sehingga 5 bungkus nasi lemak sekali gus. Selain nasi lemak, dalam nasi briyani atau nasi tomato, juga perlu diletakkan sedikit susu cair untuk menambahkan lemaknya. Hari ini aku letak dalam 1/2 tin sahaja sekadar untuk menambah rasa lemak. 





Memang ya pun, sangat terasa lemak dan lezat sekali. Warna nasi juga ada berwarna kekuningan menyerupai warna susu cair giteww. Apa kata jikalau selepas ini, anda mahu menyediakan nasi lemak, tuang sedikit susu cair ke dalamnya. 





Selamat mencuba....



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon