Ahad, 29 April 2018

Gulai Ayam Kelantan Untuk Nasi Berlauk



Sebelum saya berkisah belahan Gulai Ayam Lauk nasi berlauk Kelantan, saya sekadar ingin menulis belahan ujian. Kadang kadang saya terfikir, saya sedang diuji. Diuji dengan ujian yang saya tidak mahu nyatakan di sini. Tetapi saya tahu ujian kecil dalam hidup akan mengakibatkan hidup kita lebih berwarna warni dan menarik. 

Mungkin itu yang Yang Mahakuasa ingin menawarkan peringatan. Saya datang tiba menjadi sangat sibuk. Sibuk sehingga membataskan masa dan tenaga untuk hadir ke kuliah kuliah agama menyerupai dulu. Sama samalah doakan biar saya kembali diberi rezeki kelapangan masa dan dipermudahkan segala urusan. Aameen. Jom masuk belahan masakan pula. 

OK sebelum tu, saya ingin memaklumkan bahawa Instagram yakni @aziekitchen. Ramai follower yang menulis bahawa mereka telah usang tercari cari dan gres menemui IG azie kitchen. Kepada yang belum follow, boleh lah follow IG saya ya. Jom kita chatting di situ. 

Seorang follower blog minta saya kongsikan cara memasak Gulai Ayam untuk lauk nasi berlauk yang sedap. Saya menanyakan tips dari sahabat saya, Mama Maznah yang memang jago dalam belahan masak memasak dan juga mengambil tempahan kecil kecilan di kampung. 

Katanya untuk Gulai Ayam, mesti dimasak dengan kaedah Raja Berangkat iaitu materi bahan dan serbuk rempah kari tidak ditumis sebaliknya dimasak bersama sama dengan ayam. Cara ini juga yakni cara menyediakan Gulai Ayam Nasi Kak Wook. Kawan saya Maznah ni sempat melihat cara Kak Wook memasak semasa dulu dulu. Bezanya nasi Kak Wook memakai keropeh ayam serta dimasukkan sekali sayuran menyerupai terung, kacang panjang dan cili hijau. 

Untuk memastikan kuah manis dan menyelerakan, kulit ayam jangan dibuang kesemuanya. Biarkan ada kulit sedikit. Juga Nah mengesyorkan supaya rempah gulai dicampurkan beberapa merk menyerupai Adabi dengan rempah gulai kampung yang saya gunakan hari ini. 

Memasak juga mesti memakai api perlahan supaya kuah masak dengan elok dan lambat basi. Kalau lauk nasi berlauk, mesti lah ada sekali sambal cili Kelantan dan hirisan timun. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. 


Gulai Ayam Lauk Nasi Berlauk
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ayam
2 - 2 1/2 sudu besar rempah gulai  - campur rempah kari Adabi  
1-2 keping asam keping 
Garam
Gula Melaka
Susu cair - opsyenal

Bahan kisar:
2-3 sudu besar cili kering kisar
3 ulas bawang merah
1 inci halia
2-3 hiris lengkuas
1 inci kunyit hidup 

Cara cara:
Campurkan semua rempah gulai dan materi kisar dengan ayam sampai rata. 


Jerang atas dapur dengan sedikit santan cair. Masak guna api kecil.

Bila ayam hampir masak, masukkan santan. Masukkan air secukupnya. Masak sehingga mendidih. 


Masukkan asam keping, gula Melaka dan garam. 

Akhir sekali, masukkan santan pekat. Terus masak dengan api perlahan sehingga kuah tiada lagi kelihatan berbuih dan mulai terbit minyak nipis. Kalau terbit minyak tebal, tandanya dah terlebih masak dan ayam dah hilang zat. 


Jika suka, masukkan sedikit susu cair untuk menambah rasa lemak. 

Bolehlah tutup api dan sedia untuk dinikmati sebagai lauk nasi berlauk atau dicicah dengan roti jala. 


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon