Sabtu, 21 April 2018

Kerepek Pisang Tanduk


Insya Yang Mahakuasa esok saya dan suami akan bertolak balik ke kampung halaman saya di Kelantan untuk mengundi dalam PRU14 untuk memilih kerajaan di peringkat komplotan dan negeri yang akan memerintah. Sama sama lah kita keluar mengundi beramai ramai pada 9 Mei 2018 dan mengundi dengan bijaksana selepas menciptakan timbang tara demi masa depan negara serta anak cucu cicit kita. Selamat balik mengundi semua. 

Semasa ke Melaka  dua bulan lepas, saya sempat singgah di rumah sahabat baik kami Kamalullail dan Ita. Sebelum balik mereka membekalkan kami dengan sesikat pisang tanduk sulung yang gres berbuah. 


Bila balik di rumah, saya memberitahu bila dah masak, nanti nak simpan dalam peti sejuk semoga tahan lama. Tanpa pengetahuan saya, Hubby dah simpan dalam peti sebelum ianya masak. Kaprikornus merajuk lah pisang tu. 

Jadi mahu tak mahu terpaksa lah menciptakan kerepek pisang. Inilah pertama kali saya menciptakan kerepek pisang. Sebelum ini memang pribadi tak pernah tengok macam mana kerepek pisang dibuat. 

Saya berguru dengan melihat cara cara Lana Nordin menyediakan kerepek pisang di IG beliau. Seronoklah pulak bila sanggup menyediakan sendiri. Sambil menggoreng, sambil meratah. Hihihi memang sedap dimakan dikala panas panas. Rangup krup krap krup krap. Laju jer masuk verbal lepas satu satu. Kerepek pisang tanduk sangat mahal tau. Fikir berkali kali sebelum beli. Akhirnya pribadi tak beli kerana harganya yang mahal. Aduh kini ni semua pun mahal. Huhuhu

Jom layan cara penyediaan kerepek cara saya. Jangan lupa layan video penyediaannya di youtube channel untuk melihat dengan lebih terang bagaimana ianya disediakan. Selamat mencuba sendiri di rumah. 



Kerepek Pisang 
Oleh:

Bahan bahan:
3 biji pisang tanduk 
Minyak masak
Sedikit garam

Cara cara:
Kupas kulit pisang. Dan lap kering. 


Panaskan minyak sehingga betul betul panas. Sagat pisang terus ke dalam kuali. Kacau rata sehingga kuning keemasan dan garing. 



Angkat dan tos. Tabur sedikit garam, kalau suka. 


Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara. 





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon