Jumaat, 27 April 2018

London Sehingga Bertemu Lagi


Akhirnya aku telah datang ke entri terakhir catatan percutian kami ke UK dan Scotland dari 26 Disember 2017 hingga 9 Januari 2018. Insya Tuhan kalau dipanjangkan umur, kami akan ke sana lagi tahun ini. Aameen. 

Selepas balik dari menghantar Juita ke Euston Train Station. Kami terus balik ke apartment dan menciptakan packing akhir. Hubby telah menempah teksi secara online di Pinkberrycar untuk muat 8 orang walaupun kami berenam kerana bilangan bag kami yang banyak. 

Bayaran teksi yakni sebanyak £62. Ianya dikira agak manasabah berbanding dengan menyewa kereta dari warga Malaysia di London pun. Teksi datang dalam pukul 3.20 petang. Kami datang di Heathrow Terminal 4 dalam pukul 4.15 petang kerana kesesakan kemudian lintas. Itu pun pemandu mengambil jalan pintas dengan melalui jalan dalam Hyde Park. 


Ketika datang di airport, cuaca terlalu sejuk dan angin kuat.  Saya pula tidak menggunakan heattech. Sebaik masuk dalam terminal, dada terasa sakit mencucuk. Sakit yang teramat sangat. Makara pesanan aku pada orang yang tak tahan sejuk, biar menggunakan baju panas walaupun seketika berada di luar. Ketika itu, aku merasa agak risau. Cuma belum memberitahu Nana dikuatiri mereka akan risaukan aku pula. 

Sebaik hingga di terminal kami terus ke kawasan untuk claim VAT. Ianya terletak di sebelah kanan dari pintu masuk dan ambil lift untuk turun ke tingkat satu. Orang terlalu ramai sehingga memenuhi ruang. 


Tapi alasannya kami menentukan untuk bayaran tunai dalam matawang pound, jadi kami diberi laluan khas. Itupun terpaksa menunggu 20 nombor juga. Nombor giliran aku yakni 740. Alhamdulillah kerana mereka tidak minta untuk melihat barangan yang dibeli. Makara ianya tidaklah melambatkan lagi proses akreditasi dan chop resit. 

Selepas selesai mendapat chop kastam, kami naik ke tingkat dua untuk drop luggage. Pun orang beratur terlalu panjang ketika itu. Sementara menunggu Hubby, Alain dan Nelly beratur, aku turun ke tingkat 1 untuk menunaikan solat di Multi Faith Prayer. 

Untuk mendapat duit VAT, kami perlu ada physical boarding pass. Makara terpaksa menunggu sehingga urusan check in luggage selesai, gres beratur semula di kaunter VAT untuk mendapat duit. Mereka menolak sebanyak 13% sebagai commision charge. Jika kita menentukan bayaran VAT dalam matawang ringgit Malaysia, boleh terus sanggup duit selepas pengesahan dan cop kastam. 


Ketika itu, ada masa dalam 2 jam untuk urusan investigasi masuk dsb. Pendek kata waktu hanya ngam ngam sahaja untuk selesai semua urusan. 

Sebaik berada di dalam balai pelepasan terminal 4, Nelly dan Aween pergi membeli sedikit kuliner kerana kami hanya mengambil sarapan sahaja hari ini. Perut sudah mula keroncong.


Kami berangkat masuk pukul 9.20 malam waktu tempatan dengan tempoh penerbangan selama 12.30 jam. Kami datang di KLIA pada pukul 6.00 petang waktu Malaysia, lebih awal 10 minit dari waktu sepatutnya. 

Tidak ibarat semasa penerbangan ke London, kali ini agak penuh. Tapi nasib baik kerana kerusi di sebelah aku kosong. Makara dapatlah aku meletakkan handbag aku di kerusi yang kosong. 

Boy menunggu kami di airport bersama dengan sebuah kereta Hilux yang dipandu oleh pemandu Datin Nursinah. Kalau tidak, memang kereta kami tak sanggup memuatkan bag kami yang memang banyak.   



Semasa dalam perjalanan balik, kami singgah solat di RnR Dengkil dan terus makan sate Samuri. Sedap pula sate kali ini alasannya dah usang tak makan sate. 


Sampai di rumah dalam pukul 9.15 malam. Selepas mengeluarkan barang barang dari bag, gres aku naik ke bilik untuk berehat. 

Alhamdulillah selesai sudah percutian kami selama lebih 2 minggu. Secara jujur aku tidak terasa rindu pun untuk balik ke tanahair ketika itu kerana semua anak anak dan menantu ada bersama. Lagi pulak, sepanjang di sana, aku memasak lauk pauk dan kuliner Melayu untuk sarapan dan makan malam. Peluang bercuti bersama anak anak yakni ketika yang paling mengembirakan bagi kami. 

Cuma yang tidak seronok sedikit ialah bila aku mengalami jet lag dan kepenatan yang sangat lama. Hampir 3 ahad juga untuk aku kembali ke waktu tidur yang asal.  


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon