Sabtu, 21 April 2018

Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Meh sebelum kita masuk serpihan Masak Lemak Udang dengan nenas Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Meh sebelum kita masuk serpihan Masak Lemak Udang dengan nenas, kita citer citer serpihan udang. Percaya tak kalau saya katakan saya tak pernah makan udang maritim saat zaman saya di kampung. Saya dibesarkan di kampung dan mula berhijrah ke bandar sebaik menjejakkan kaki di universiti. terus bekerja dan kawin dan menetap di bandar. 

Ini yaitu lauk kategori kereta porsche buat saya. Sejak semenjak saya boleh mengimbau masa zaman kanak kanak, kami hanya makan udang sungai yang ditangkap sendiri oleh arwah bapa dengan memakai bubu yang diletak umpan isi kelapa yang dibakar. Bubu tersebut kemudian ditambat pada batang pokok nipah. Kessokannya, gres kita mengangkat bubu. 

Arwah bapa akan membawa saya untuk memegang dahan nipah saat dia mengangkat bubu biar bahtera tidak dihanyutkan oleh arus sungai yang deras. Sungai yang terletak di belakang rumah usang kami tersebut sangat dalam dan arusnya sangat kuah. Saya memang takut dan ngeri tapi tiada pilihan kerana terpaksa juga mengikut demi membantu ibubapa mencari rezeki. Sumpah jikalau sekarang disuruh saya naik bahtera di sungai yang sama, hatta diletak RM100 ribu sekali pun, mustahil saya mahu. 

Udang yang sanggup ada kalanya udang kecil dan udang galah yang sangat besar. Bila hasil tangkapan banyak, kami menjual udang tersebut sebagai sumber pendapatan. Daaan saya jugalah yang ditugas untuk menjual udang sekeliling kampung. Saya selalu menangis kerana tak mahu menjual udang. Saya terasa sangat malu. 

Jadi ada ketikanya saya akan melarikan diri bersembunyi atau berpura pura sakit. Tapi ibubapa saya dah masak dengan perangai saya. Bila agak agak, dah tengahari, saya pun keluar dari daerah persembunyian. 

Aduhaai rupanya udang belum dijual kerana mereka tetap menunggu saya balik. Kalau ada yang menawar, saya akan cepat cepat bagi kerana mahu cepat habis dan balik ke rumah. Ianya berhenti selepas kami berpindah ke kampung lain, apabila tanah kami diambil oleh kerajaan untuk tapak training universiti.

Jadi itulah sebabnya saya tidak pernah merasa makan udang sungai. Setelah berkahwin, Hubby pula suka makan sambal tumis udang. Kaprikornus saat itulah gres merasa makan udang laut. Kini sesudah berduit dan bisa untuk makan apa sahaja, tubuh pula menerima allergik dan tidak sanggup makan masakan laut. Apa apa kena redha kerana niscaya ada pesan tersirat yang tersembunyi. 

Meh sebelum kita masuk serpihan Masak Lemak Udang dengan nenas Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Masak Lemak udang dengan nenas kali ini sangat berbeza dengan cara saya memasak lemak sebelum sebelumnya. Apa yang istimewa dengan resepi ini ialah materi bahan yang dikisar memakai bawang putih, bukan bawang merah. 

Ini yaitu cara yang diajar sahabat surau saya iaitu Rose yang memang berilmu memasak. Dua tahun lalu, ia ditugaskan memasak juadah berbuka puasa di surau bersama beberapa orang jemaah lagi. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Anda harus mencuba untuk mengetahui kelainan rasanya bila memakai bawang putih. 

Meh sebelum kita masuk serpihan Masak Lemak Udang dengan nenas Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Masak Lemak Udang dengan Nenas
Oleh:  

Bahan bahan:
1/2 kg udang 
1/2 biji nenas
1 tangkai cili merah
3 tangkai cili padi
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 sudu kecil serbuk perasa
Garam - jikalau perlu
Gula - jikalau perlu
2 plastik kecil santan - boleh guna 1 kotak santan kotak
1 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit

Cara cara:
Kisar cili merah, cili padi dan bawang putih. Masak materi kisar dengan sedikit air sehingga mendidih. 

Kemudian dituangkan santan dan masukkan daun kunyit dan serai sehingga mendidih dengan api perlahan sambal terus dikacau.

Setelah santan mendidih, masukkan nenas dan masak seketika sebelum dimasukkan udang. Masukkan serbuk perasa dan gula. 

Meh sebelum kita masuk serpihan Masak Lemak Udang dengan nenas Masak Lemak Udang Dengan Nenas Yang Wajib Dicuba

Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. Sedap dimakan dengan nasi putih panas panas. Selamat mencuba...





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon