Ahad, 1 April 2018

Mee Hoon Goreng Yang Sangatlah Sedap Nyer



 ini yaitu kali kedua Juita balik di cuti hujung ahad Mee Hoon Goreng Yang Sangatlah Sedap Nyer



Sejak mendaftar di kolej, ini yaitu kali kedua Juita balik di cuti hujung minggu. Juita meminta aku menyediakan Mee Hoon Goreng untuk makan malam. Sebenarnya sesiapa pun boleh menyediakan mee hoon goreng, tapi ada yang mee hoon nya sangat sedap berbanding dengan yang lain. Maknanya tidak semua orang boleh menyediakan mee hoon goreng yang sedap. Kaprikornus aku pun bertanya lah dengan pak cik google kot ada tips untuk menghasilkan mee hoon goreng yang sedap. Lalu ditunjukkan satu entri mee hoon goreng yang sangat sedap di SINI. Saya pun menyemak resepi yang diberi. Ooh lebih kurang sahaja dengan cara aku menyediakan mee hoon goreng. Yang berbeza adalah  bawang besar hiris yang ditumis yang dikatakan menghasilkan mee hoon goreng yang enak. Saya pun tanpa berlengah terus merujuk pada resepi yang dikongsi.


 ini yaitu kali kedua Juita balik di cuti hujung ahad Mee Hoon Goreng Yang Sangatlah Sedap Nyer


Saya memasukkan juga sotong tapi rasa saya, kalau tak dimasukkan apa apa pun sedap juga kerana adanya rasa ikan bilis tumbuk di dalam perencahnya. Nana biasa menciptakan mee hoon goreng dengan dimasukkan ikan bilis yang ditumbuk. Saya memang suka sesuatu yang rasanya simple. Tapi kalau tak diletak sotong, aku suka kalau dipecahkan beberapa biji telur ke dalam mee hoon. Memang telur tak sanggup dipisahkan dengan mee hoon goreng saya. Kali ini, aku tak masukkan telur kerana telah ada sotong dan ada pulak ikan bilis tumbuk. Selain itu, sayur pilihan aku kalau untuk mee hoon yaitu kubis dan karot, berbeza dengan mee goreng yang memakai sayur sawi. Kalau ada, sedikit cendawan indera pendengaran kera. Ala ala sayur yang dipakai dalam Singapore Mee hoon  aku di SINI. Tapi apa apa pun mee hoon goreng aku kali ini memang sangat sedap. Dalam nak berdiet, 3 kali aku menambahnya.

Jom layan resepi Mee Hoon Goreng yang gampang dan sangatlah sedap nyer...



 ini yaitu kali kedua Juita balik di cuti hujung ahad Mee Hoon Goreng Yang Sangatlah Sedap Nyer

Mee Hoon Goreng Sedap
Oleh:

Bahan Bahan:
1 bungkus bihun - direndam sampai lembut & tos
1 biji bawang besar - dihiris
1 mangkuk sotong atau udang
1 mangkuk karot - hiris memanjang
1 mangkuk kubis
3 sudu besar cili kisar
3 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap lemak anggun Jalen
Garam, gula dan serbuk perasa jikalau suka
Minyak masak

Bahan Tumbuk:
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 genggam ikan bilis - direndam

Bahan Hiasan:
Bawang goreng
Daun sup
Cili merah

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis hirisan bawang besar sehingga naik bau. Inilah yang akan mengakibatkan sambal mee hoon goreng kita menjadi lebih sedap.

Masukkan materi tumbuk dan kacau rata sehingga naik bau. Masukkan pula cili kisar dan kacau rata. Kecilkan api dan masak sehingga cili benar benar masak dan garing.

Setelah cili garing, masukkan sedikit air, sos tiram, kicap, gula dan garam secukupnya. Masak sehingga sambal terbit minyak.

Setelah terbit minyak, masukkan karot dan sedikit air lagi untuk melembutkan karot. Agak agak karot lembut, bolehlah dimasukkan sotong dan kacau rata seketika sahaja kerana tidak mahu sotong terlalu masak saat ini.

Kemudian masukkan mee hoon. Kacau rata sehingga mee hoon lembut. Jika mee hoon belum cukup lembut, masukkan air sedikit demi sedikit.

Akhir sekali, masukkan pula sayur kubis. Setelah sayur lembut, bolehlah tutup api. Tabur dengan materi hiasan sebelum dihidangkan.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon