Khamis, 12 April 2018

Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak buah kami, masih terasa seolah suasana hari raya. Banyak kedai makan yang masih belum dibuka. Kami mengambil penerbangan awal pagi. Pukul 3.30 pagi dah bertolak ke KLIA. 

Hari pertama sampai, merata mencari daerah sarapan pagi. Memang di majlis rumah abang ada disediakan makan tapi aku mencari kuliner orisinil Kelantan ibarat nasi dagang, nasi kerabu atau nasi berlauk ke. Hampa kerana semua kedai masih belum berniaga.
Dari Kota Bharu, kami karenanya ke pasar Bachok. Hanya di situ, ada yang telah berniaga sarapan pagi. Entahlah aku sempat juga merungut bila orang Kelantan pun dah tak menjaga keaslian kuliner Kelantan. 

Nasi kerabu hanya berkerabukan sambal ikan dan sayur kubis sahaja. Itu pun sedikit sangat sehingga tak nampak ibarat nasi kerabu. Bila dimakan, nasi nya menjadi masam macam cuka. Saya yang kebelakangan ini perut asyik meragam, tak berani nak makan banyak. Hanya meratah daging bakar dan kerutuk itik serati yang juga tidak ibarat kerutuk. Nasib baik daging bakarnya sedap dan merasa juga materi perapannya.

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Selesai majlis pertunangan, kami check in di hotel dan tidur seketika. Bangun dari tidur mulalah mencari cari kedai makan. Adui tak ada yang menjemput beraya pulak. Hahaha. Akhirnya kami singgah makan satay di gerai satay di Pantai Irama. Huhuhu kempunan nak makan kuliner dan kuih muih raya ibarat ketupat dan tapai. 

Hanya keesokan hari nya, barulah glamor dengan kuliner Kelantan. Pagi kami bersarapan di cafe Resort Villa Danialla yang menghidangkan nasi dagang dengan lauk ikan tongkol dan gulai kerutuk itik serati. Haaa hati riang gembira. Tapi tak boleh makan banyak kerana abang ipar saya, Kak Harison menjemput kami makan nasi dagang di rumah mereka. Saya hanya banyak meratah lauk pauk sahaja. Tidak lupa makan ketupat pulut beras hitam kerana aku memang teringin sangat nak makan ketupat daun palas Kelantan.

Selepas sarapan, kami terus ke rumah Kak Harison. Sembang dan lepak lepak seketika bagi merehatkan perut yang masih kekenyangan. Nasi Dagang Kelantan yang disediakan Kak Harison hari ini lengkap dengan segala set termasuk gulai ikan tongkol, gulai udang, sambal kelapa ikan, acar timun dan telur rebus. 


Memang susah kini ni untuk mencari menu lengkap ibarat ini. Bukan kerana apa tapi agak remeh dan memakan masa untuk menyediakannya. Lebih lebih lagi jikalau tak ada yang sama membantu di dapur. 

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Saya kali ini mengambil kesempatan berguru cara cara Kak Harison menyediakan nasi dagang dan lauk pauk untuk dijadikan tumpuan di masa hadapan. Itulah aku menanya dan menyalin resepinya untuk dikongsikan dengan anda semua. 

Jom layan resepi yang dipakai hari ini. Selamat mencuba. 

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Gulai Nasi Dagang Kelantan 
Oleh:

Bahan A:
1 ekor ikan tongkol - potong
Gula Melaka
Garam - sedikit sahaja
Asam keping

Bahan B:
15 ulas bawang merah
10-12 tangkai cili kering
8 hiris lengkuas
1 inci kunyit hidup

Bahan C:
1 sudu besar ketumbar biji - sangai
1 sudu besar jintan manis - sangai

Bahan D:
Gula Melaka
Garam
1 kg santan segar
Asam keping

Bahan E:
Cili padi merah & hijau - hiasan

Cara cara:
Rebus materi A sebelum hari hendak digunakan. Biarkan sehingga air rebusan tinggal sedikit, tutup api. Biarkan semalaman. 

Bahan B dikisar halus. Bahan C disangai dan kisar halus. Satukan santan dengan  materi kisar, asam keping dan dimasak dengan api perlahan sambil terus dikacau. 

Masak sehingga terbit minyak dan kuah kelihatan surut. Masukkan 1 cawan air panas. Masak lagi sehingga kuah surut lagi. Kalau boleh ulang masuk air panas sehingga 3kali, gres kuah akan menjadi cantik. 

Setelah kuah cantik, gres dimasukkan ikan yang telah direbus, gula Melaka, garam dan simpulan sekali, taburkan cili padi untuk hiasan. 

Nota:
Proses memasak lauk nasi dagang yang orisinil memang lama.  

Jika suka, boleh ambik sedikit air rebusan ikan untuk kisar materi B. 

Petua orang Terengganu, semasa merebus ikan jangan guna garam banyak kerana ianya akan menghilangkan kemanisan rasa ikan. 

Kuah  gulai nasi dagang juga sedap disediakan sehari sebelum dihidangkan. 

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Nasi Dagang Kelantan

Bahan bahan:
3 kg beras nasi dagang
1 kg santan
Garam - lebih kan semoga terasa masin
4-5 ulas bawang merah - hiris, boleh tambah
Halia - hiris 
Halba 

Cara cara:
Kukus beras nasi dagang yang telah basuh dan tos sehingga masak. Angkat dan arung/kacau dengan air panas sehingga cukup lembut. 

Taburkan juga halba, bawang merah dan halia yang dihiris halus. Kacau rata. 

Masukkan dalam periuk pengukus dan kukus sekali lagi. 

Sementara itu masak santan pekat dengan garam sehingga masak sebagai kepala santan. Jangan hingga pecah minyak. Tutup api. 

Angkat nasi dagang yang dikukus dan tuang kepala santan ke dalamnya. Gaul rata. Sedia untuk dihidangkan. Nasi dagang akan kekal elok dan tak bau sehingga ke malam pun. 

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Sambal Kelapa Ikan

Bahan bahan:
1 biji kelapa parut - goreng garing
5 ekor Ikan selayang - bakar atau rebus
3-4 ulas bawang merah
1/2 inci halia
2 batang serai
Garam
Gula Melaka

Cara cara:
Tumbuk kelapa parut goreng sehingga separuh halus. Atau boleh juga dikisar halus. 

Tumbuk bawang merah, halia, serai dan gula Melaka sehingga halus. 

Masukkan isi ikan bakar. Tumbuk halus dan disatukan dengan kelapa goreng yang telah ditumbuk/dikisar tadi. 

Masukkan garam secukupnya dan kacau sebati. Sedia untuk dihidangkan. Sedap juga dimakan dengan nasi impit. 

Semasa balik kampung pada hari raya ketiga untuk menghadiri majlis pertunangan Ayu anak bu Nasi Dagang Kelantan Dengan Set Lauk Pauk Yang Lengkap

Gulai Udang Lauk Nasi Dagang

Untuk resepi, boleh rujuk entri di SINI. Untuk menghasilkan kuah gulai yang cantik, harus kita memakai santan segar, bukan santan kotak. 




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon