Isnin, 9 April 2018

Resepi Ayam Goreng Kunyit Simple Dan Sedap

resepi ayam goreng kunyit - aku sangat suka mencuba resipi bebuyutan atau resipi kuliner gres yang sedang popular. aku selalu membeli majalah-majalah resipi dan sering membaca blog resipi dari cina, singapura, brunei, dan indonesia.

sesudah aku cuba memasak banyak macam kuliner aku menjadi lebih tahu bahawa memasak yakni seni. sebuah seni terindah yang dibentuk khusus untuk keluarga tercinta.

kembali ke resepi, kali ini aku akan cuba share cara memasak ayam goreng kunyit. resepi ini aku sanggup saat berkunjung ke rumah saudara aku di johor.
temurun atau resipi kuliner gres yang sedang popular Resepi Ayam Goreng Kunyit Simple dan Sedap

Resepi Ayam Goreng Kunyit Sedap


sebenarnya, dah usang resepi ini disalin. cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini.

resepi ayam goreng kunyit ini sanggup dimasak dalam anggaran 20 minit (10 minit penyediaan dan 10 minit memasak) dan resepi ini hanya untuk 2 orang makan. so, jikalau untuk lebih dari anggaran 2 orang, anda boleh ubah sesuai kuantiti.

Bahan-Bahan
  • 300 gram ayam - bahagian dada
  • 2 ulas bawang putih - hiris nipis
  • 2 senduk minyak masak
  • 4 batang kacang panjang - potong 2 inci
  • 1 biji bawang merah - hiris nipis
  • 1 biji cili merah - hiris nipis
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 biji bawang besar - hiris nipis
Cara-Cara

#1: potong dada ayam pada iub kecil, selepas itu gaulkan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. perap selama kurang lebih 5 minit.

#2: selanjutnya panaskan minyak dalam kuali dan goreng dada ayam diatas apai besar. kacau dengan kerap biar tidak hangus dan keras. selepas itu masukan bawang merah dan bawang putih dan teruskan mengacau.

#3: bila ayam dah hampir masak masukan bawang besar, kacang panjang, dan cili merah. taburkan dengan sedikit gula dan kacau selama 1 minit. angkat dan hidangkan.
Baca Juga:
resepi nasi ayam simple
resepi nasi ayam penyet
resepi nasi ayam hainan
bagaimana resepi ayam goreng kunyit ini, sangat simple tak? selalu kunjungi blog aku ini kerana aku akan selalu update resepi kuliner melayu terbaru, terima kasih.


EmoticonEmoticon