Selasa, 10 April 2018

Resepi Nasi Ayam Paling Simple Dan Sedap

Resepi Nasi Ayam Simple - aku teringat ketika hari raya besar, aku singgah di rumah abang saya. namanya kak Ros. kak ros menyediakan nasi ayam simple ketika aku tiba.

aku lihat kak ros cukup cepat menyediakan kerana resepinya ringkas sangat dan cara kak ros memasak nasi ayam memang lain daripada ketika aku buat.

ketika aku cuba memakan ayamnya, bumbu sambal cilinya sangat sedap dan menepati selera saya. saya hairan lantaran bumbunya sangat sederhana sahaja kerana tiada bawang putih dan halia dimasukan didalamnya.
 kak ros menyediakan nasi ayam simple ketika aku datang Resepi Nasi Ayam Paling Simple dan Sedap

Resepi Nasi Ayam Simple Ala Kak Ros


jadinya dengan malu-malu aku cuba bertanya kepada kak ros. bagaimana cara beliau menciptakan ayam simple tapi sangat sedap macam ini.

niscaya kalian ingin tau kan? jom kita layan nasi ayam ala Kak Ros.

Bahan Kuah Sup

  • ayam dipotong 8
  • kulit kayu manis
  • sup bunjut adabi
  • bawang merah  - hiris
  • bawang putih - hiris
  • bawang besar - hiris
  • daun sup/ daun bawang
  • halia - hiris
  • garam/ serbuk perasa
  • air
  • bunga lawang
Bahan untuk Sambal
  • sos tomato
  • bawang putih
  • cili padi 
  • lada besar
  • bawang putih
  • gula
Bahan untuk Nasi
  • Beras
  • air sup yang dibentuk tadi
  • garam
Bahan untuk Ayam Goreng
  • ayam yang direbus dengan sup tadi
  • sos tiram
  • kicap manis
Bahan untuk Kicap
  • kicap perapan ayam
  • sedikit kicap manis
  • kuah sup
  • cilipadi
a). Cara Membuat Sup

#1: yang pertama buat sup terlebih dahulu.

#2; panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, bawang besar, bawang kecik yang dihiris itu. selepas tu jikalau dah harum dan garing masukan ayam yang dipotong 8 tadi.

#3: biarkan hingga ayam tu garing, lalu masukan garam, sup bunjut, dan air. tunggu samapi masak. jikalau dah masak keluarkan ayam tadi dan toskan.

#4: kini sup dah siap masukan daun bawang dan daun sup sebagai hiasan.

b). Cara Membuat Nasi 
#1: masukan beras yang dah kita cuci dalam periuk. selepas tu sukat guna air sup yang kiter masak awal tadi. masukan garam sedikit.

#2: lalu masak macam biasa jer guna periuk nasi.

c). Cara Membuat Sambal

#1: tumbuk cili padi dan lada besar hingga lumat. jikalau malas boleh memakai blender. selepas tu masukan gula dan garam sikit. lalu masukan sos tomato dan sos cili.

#2: perapkan ayam yang ditos tadi dengan sos tiram dan kicap manis. goreng la jikalau lagi 15 minit nak makan so ayam tu makan panas-panas memang membunuh sedapnya.

d) Cara Membuat Kuah Kicap

#1: tumbuk cili padi sikit, lepas tu masukan kicap hasil perapan ayam tadi.

#2: tambahkan sikit kicap cantik dan jikalau nak bagi cair. masukan kuah sup sikit dan untuk ulam-ulaman anda boleh guna salad dan timun jepun.

dah itu sahaja resepi nasi ayam simple ala kak ros, bila korang ada cadangan dan soalan boleh tulis di komen.
Baca Juga:
resepi nasi ayam penyet paling lazat
resepi nasi ayam hainan paling sedap
Terima kasih dah berkunjung di blog aku :-)


EmoticonEmoticon