Jumaat, 13 April 2018

Tart Nenas Yang Sangat Sedap


Terlebih dahulu, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan juga mohon maaf pada semua follower aku andai ada goresan pena aku selama ini atau jawaban komen aku yang mungkin menyinggung anda semua. 

Saya tidak sempurna. Ada kala aku juga mungkin teremosi terutama bila ada yang meninggalkan komen yang begitu sarkastik. Maafkan lah aku atas segala salah silap aku samada yang sengaja atau yang tidak disengajakan. Semoga amalan kita di bulan Ramadhan ini diterima Tuhan dan kita mendapat keampunanNya. Semoga kita lulus dengan cemerlang di universiti Ramadhan kali ini. 


Saya sebetulnya sangat duka hari ini. Sebak mengenangkan tahun lepas, dikala ini aku sedang beribadah di Masjidil Haram. Ketika solat terawih, aku sebak dan pilu bila Ustaz Ahmad Muaz sebelum mengimankan solat terawih menyebutkan agar Ramadhan ini bukan yang terakhir untuk kita. 

Entri ini yaitu entri terakhir sebelum menyambut Hari Raya Aidil Fitri pada 15 Jun 2018. Selepas itu, aku akan bercuti raya selama beberapa hari. Mengikut perancangan, kami akan beraya di Perak dan Pulau Pinang sebelum balik ke Kelantan untuk majlis di rumah abang saya. 

Berkisah mengenai resepi hari ini, aku memang teringin nak makan tart nenas yang sedap. Memang susah untuk mendapat tart yang kena dengan selera saya. Kulit tart yang sangat lembut mencair di dalam verbal dan inti nenas yang harum dan sangat sedap. 

Kebanyakan tart nenas yang dijual memakai inti ready made yang dijual di kedai kedai bakeri. Kaprikornus Juita dengan tulus nya sudi melayan aku dengan menyediakan tart nenas untuk saya. 

Saya masih memakai resepi sama yang pernah aku buat sebelum ini. Ianya yang sangat sedap dan menepati citarasa saya. Boleh klik di SINI untuk entri sebelum ini. 

Jom layan resepi menyediakan tart nenas dan inti tart nenas yang aku tuliskan sekali lagi di bawah ini. Video penyediaannya pun ada aku kongsikan di youtube channel di SINI dan inti tart di SINI


Biskut Tart Nenas Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
250 gm mentega
300 gm tepung gandum
50 gm gula kaster
40 gm tepung jagung
1 sudu kecil esen vanilla
Sedikit kuning telur + sedikit air + pewarna kuning - sapuan

Cara cara:
Satukan semua materi dan uli dengan memakai tangan sahaja.

Masukkan dalam contoh dan picit. Letakkan inti dan gulung.


Sapukan sedikit kuning telur. Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 170C selama 25 minit.


Sekarang kita masuk pula pecahan penyediaan Inti Tart Nenas. Resepi ini aku pelajari dari bekas rakan sekerja, Haji Hasbullah hampir 30 tahun lalu. Saya salin dan tulis di dalam buku kuliner saya. Resepi inilah yang aku guna setiap kali menyediakan kuih tart permata dari dulu sehingga aku bersara dari menyediakan kuih muih raya. Boleh klik di SINI.

Inti Tart Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
2 biji nenas - 1 Ib isi nenas parut 
1/2 Ib gula pasir
Bunga cengkih dan kayu manis
2 helai daun pandan
Sedikit pewarna kuning - opsyenal

Cara cara:
Nenas diparut atau boleh juga jika nenas dihancur memakai food processer atau blender. 

Kemudian ditoskan air nenas. Jangan dibuang air jus nenas. Timbangkan isi nenas untuk mengetahui sukatan beratnya.

Masukkan semula isi nenas, jus nenas, gula, daun pandan serta bunga cengkih dan kayu elok ke dalam kuali.


Masak di atas api perlahan sambil terus dikacau sehingga ianya tak menempel di daun pandan dan berkilat. Jangan terlalu kering.


Sejukkan dan siap untuk digunakan.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon