Rabu, 16 Mei 2018

Agar Semoga Laici Yang Gampang Dan Sedap



Saya memang penggemar semoga agar atau puding atau kuih kuih lembut Agar Agar Laici Yang Praktis dan Sedap



Saya memang penggemar semoga agar atau puding atau kuih kuih lembut. Setiap kali buka peti ais, mesti sepotong sepotong dimakan. Saya memang suka makan semoga agar kerana rasanya yang sejuk nyaman serta lembut dikunyah. Dari kecil, memang suka semoga agar. Kalau di kampung saya, kalau hari raya mesti ada semoga agar. Yang simple simple jer menyerupai semoga agar sirap rose. Menyediakan semoga agar ini memang sangat gampang dan cepat.



Saya memang penggemar semoga agar atau puding atau kuih kuih lembut Agar Agar Laici Yang Praktis dan Sedap


Saya salin resepi ini di SINI. Ketika berada di dapur, Juita bertanya nak tak kalau dimasak semoga agar laici kerana kebetulan semua materi yang dibutuhkan ada di rumah. Sambil aku menyediakan materi untuk memasak Rendang Ayam atas seruan Hubby, Juita menyediakan materi untuk menciptakan semoga agar. 

Setelah semua materi disediakan, barulah aku mengambil alih kiprah memasak semoga agar laici. Sebenarnya semenjak dari raya sampai sekarang, dah tak terhitung banyak nya aku memasak rendang ayam atas seruan Hubby dan anak anak. Rendang ayam memang versatile, boleh dimakan dengan nasi, dengan kketupat, lemang dsb. 

Berbalik pada semoga agar laici ini, ianya memang sedap dan sesuai sahaja kemanisannya dengan tekak saya. Cuma ianya agak keas sedikit, jadi untuk lain kali aku cadangkan supaya air ditambah pada 1200 ml sehabis dicampurkan dengan air laici. Bila dah ditambah air, kalau suka manis, boleh tambah lagi 1 sudu besar gula. 

Jom layan video dalam Instagram dan youtube channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook , boleh klik link di SINI. Jom pakat ramai ramai mencuba resepi ini. Jangan lupa like dan share ya...




Saya memang penggemar semoga agar atau puding atau kuih kuih lembut Agar Agar Laici Yang Praktis dan Sedap

Agar Agar Laici
Oleh:

Bahan bahan:
28 gram semoga agar bertali
1000 ml air + air laici - aku syorkan guna 1200 ml
200 gram gula pasir 
1-2 ketul gula kerikil - opsyenal
1 tin susu cair
1 tin buah laici - cincang
2 helai daun pandan

Cara cara:
Masukkan air laici dalam bekas penyukat dan masukkan air sehingga sukatan menjadi 1100 ml (saya syorkan guna 1200 ml).  Tuang air ke dalam periuk dan masak bersama semoga agar dan daun pandan sehingga mendidih dan semoga agar larut. Jika semoga agar tidak benar benar larut, elok ditapis dulu sebelum dimasukkan gula.

Setelah semoga agar larut, masukkan gula dan gula batu. Kacau rata sehingga gula hancur. Keluarkan daun pandan dan masukkan susu sejat dan buah laici yang dicincang. 

Masak dengan api sederhana sehingga adunan mendidih. Tutup api dan bolehlah dituang dalam teladan yang disukai. Setelah sejuk, pindahkan ke dalam peti sejuk sehingga ianya benar benar keras. Sedia untuk dipotong. 

Nota:
Saya sanggup satu teladan besar dan 4 teladan yang kecil.






Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon