Khamis, 31 Mei 2018

Ayam Masak Kicap Gampang Dan Sedap


Hari ni nak kongsi petikan kuliah Ustaz Najhan iatu apa yang dimaksudkan hamba Yang Mahakuasa yaitu Ayam Masak Kicap Praktis dan Sedap


Hari ni nak kongsi petikan kuliah Ustaz Najhan iatu apa yang dimaksudkan hamba Yang Mahakuasa yaitu hamba yang taat pada semua perintah dan larangan Allah. Hari ini insan jadi hamba pada yang lain. Atau kita hamba pada manusia, pada duit pada pangkat dsb.  Manusia bebas dari menjadi hamba lain hanya dengan Islam sahaja. Apa beliau bekerjsama hakikat seorang hamba Allah. Imam Ghazali menyebut ada 3 ciri orang yang menjadi hamba pada Yang Mahakuasa ialah:

1. Orang yang jaga aturan syariat Allah, jaga suruhan Yang Mahakuasa walaupun tak disukai oleh nafsu kita. Jauhi apa yang tidak boleh Yang Mahakuasa walaupun amat disukai oleh nafsu kita. Jaga hak Allah, nescaya Yang Mahakuasa akan jaga hak kamu. Hanya Islam yang boleh menuntaskan segala permasalahan termasuk ekonomi politik dsb. Kalau nak minta pertolongan, mintalah dari Allah. Bukan dengan yang lain. 

Pergantungan kita pada Yang Mahakuasa sahaja. Kalau insan berhimpun semuanya untuk beri kebaikan pada kau nescaya mereka tak bisa kecuali Yang Mahakuasa mengizinkan. Begitu juga jikalau seluruh insan berhimpun untuk beri keburukan pada kau nescaya mereka tak akan bisa melainkan Yang Mahakuasa mengizinkannya.  

Letak hak Yang Mahakuasa di atas segala hak hidup kita untuk sanggup hidup yang berkat. Check apa kata aturan Allah, gres buat. Inilah sifat seorang hamba pada Allah. Islam seimbangkan antara dunia dan akhirat. Masih boleh berkeluarga, masih boleh cari kekayaan. Tak perlu tinggalkan dunia. 

Semua yang kita sanggup di dunia akan dibawa ke alam abadi jikalau kita ikut peraturan Islam. Luasnya alam abadi berbanding dengan dunia. Target semuanya pada akhirat, nescaya semua urusan dunia akan menjadi betul dan akan menjurus pada akhirat. Kita akan jadi berhati hati di atas dunia. Kita tak akan lakukan kejahatan kerana tahu ianya tidak akan terlepas di akhirat. 



Hari ni nak kongsi petikan kuliah Ustaz Najhan iatu apa yang dimaksudkan hamba Yang Mahakuasa yaitu Ayam Masak Kicap Praktis dan Sedap


2. Redha dengan qada dan qadar dan pembahagian serta ketetapan Allah. Rahsia Yang Mahakuasa yang maha Mengetahui kenapa seorang sanggup rezeki berbeza, pangkat berbeza. Semuanya dalam pengetahuan Yang Mahakuasa yang bijaksana. Rupanya ada kebaikan di sebalik susah iaitu untuk sanggup pahala kebaikan sabar yang lebih dari pahala kekayaan. Pandang orang yang kurang dari kita, gres kita rasa besarnya nikmat Allah. Kena bersyukur atas nikmat Yang Mahakuasa dan redha dengan ujian Yang Mahakuasa atas kita. Bukan bermakna kita tidak harus berusaha tetapi bila tiba keputusan Allah, kita terima. Jangan putus asa. Jangan give up dengan kezaliman pemerintah. Inilah sifat seorang hamba Allah. 

3. Cari keredhaan Yang Mahakuasa walaupun terpaksa meninggalkan keredhaan diri sendiri. Cari hanya keredhaan Allah. Urusan manusia, Yang Mahakuasa yang akan jaga. Kita tak bisa menjaga manusia walaupun anak kita sendiri. Kita tak boleh jaga hati anak kita apa tah lagi insan lain. Yang Mahakuasa akan jaga hati anak kita supaya menjadi orang beriman. Manusia kalau tak tunduk pada Allah, akan tunduk pada benda lain ibarat dunia atau insan lain. OK cukup setakat ini dulu pesanan dari Iman Ghazali untuk kita segera amalkan di masa masa yang masih berbaki ini.

Jika sebelum ini saya mencuba masak kicap cara Noor Nabila abang Neelofa di SINI, hari ini saya nak kongsikan pula masak kicap versi rozisangdewi, abang ipar Dato Siti Nurhaliza. Yang membezakan yaitu beliau memakai banyak serai yang diketuk. Kalau biasa saya suka memakai kulit kayu anggun untuk menambah aroma masak kicap saya. Tengok Nota di bahagian bawah sekali. Memasak ni perlukan kita adjust di sana sini mengikut materi apa yang ada di dapur kita. Cuma apa yang perlu diperhatikan yaitu ayam mesti dimasak usang dengan api perlahan supaya rasa ayam sebati dengan sos kicap kita.
Saya

Jom layan resepi dan cara penyediaan masak kicap yang gampang dan sedap ini. Jangan takut mencuba sedikit kelainan. Jangan lupa juga melihat video di instagram ..



Hari ni nak kongsi petikan kuliah Ustaz Najhan iatu apa yang dimaksudkan hamba Yang Mahakuasa yaitu Ayam Masak Kicap Praktis dan Sedap

Ayam Masak Kicap Praktis dan Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 ekor ayam - lumur garam kunyit & goreng
1 biji kentang
4 batang serai - ketuk
1 sudu besar cili kisar
Sedikit susu pekat manis
Kicap lemak manis
Kicap pekat
Sos tiram

Bahan Tumbuk:
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan Hiasan:
1 biji bawang besar Holland - belah 6
1 biji tomato - belah 6
2 tangkai cili merah & hijau - belah 4
Cili padi

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk, cili kisar dan serai sampai wangi.




Masukkan sos tiram dan kicap kicap serta sedikit air. Masak dengan api perlahan sehingga hampir pekat.

Masukkan ayam yang digoreng 3/4 masak. Kacau rata dan biarkan masak agak usang sehingga rasa ayam sebati dengan kuah sos.

Akhir sekali, masukkan susu lemak manis, kentang goreng, bawang besar, tomato dan cili hidup. Gaul rata. Sedia untuk dihidangkan. Tabur dengan daun bawang.


Hari ni nak kongsi petikan kuliah Ustaz Najhan iatu apa yang dimaksudkan hamba Yang Mahakuasa yaitu Ayam Masak Kicap Praktis dan Sedap

Nota:
Boleh juga gantikan cili kisar dengan lada hitam yang ditumbuk.

Boleh juga letak asam keping/air asam jawa jikalau suka.

Boleh juga gantikan serai dengan kulit kayu manis, bunga lawang  dan buah pelaga.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon