Selasa, 29 Mei 2018

Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Abang Neelofa



Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa


Sebelum bercerita penggalan resepi, aku ingin kongsikan sedikit penggalan hutang ibarat yang diperkatakan Ustaz Aliff Mahalil dalam tazkirah Zohor. Sebenarnya ada orang tidak senang dengan apa yang aku kongsikan. Saya bukan pandai, aku bukan ustazah cuma aku memanjangkan apa yang aku pelajari. Sebagaimana Nabi shallallahu alaihi wa sallam memerintah umatnya untuk memberikan apa yang mereka terima darinya walaupun hanya satu ayat, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari). Walaupun sedih, namun aku redha kerana aku tidak mengharap kebanggaan orang konon aku warak, banyak ilmu agama dsb. Tidak sekali kali. Saya hanya mengharap keredhaan Tuhan semata mata. Saya juga masih berguru dan masih banyak yang perlu dipelajari. 



Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa

Sambung balik penggalan hutang, di mana ianya mestilah dijelaskan oleh orang yang memberi hutang. Mengikut cara Islam, perjanjian hutang mestilah dibentuk secara bertulis. Orang yang berhutang juga mestilah membayar hutang dan jikalau tidak mampu, kenalah sungguh sungguh berazam untuk membayar hutang. Begitu juga, orang yang memberi hutang perlu mengikut cara cara yang baik dan sabar dalam mengutip hutang. Tak bolehlah mengikut cara Along. Tak sanggup si berhutang, jago keluarga sekali diganggu. Mereka tidak tahu menahu pun. 

Malahan orang yang menangguh pembayaran hutang oleh si berhutang yang tak bisa membayar, yaitu sangat besar pahalanya dan merupakan antara ciri ciri jago syurga. Makara kita kenalah mulai sama sama menciptakan senarai hutang yang perlu dijelaskan oleh waris waris di dalam buku sekiranya kita mati sebelum sempat membayar hutang sepenuhnya. Ianya biar waris waris tahu akan hutang hutang tersebut dan akan membayar hutang memakai harta peninggalan si mati sebelum menciptakan pembahagian harta mengikut faraid. Semoga bermanafaat. Sesungguhnya Tuhan Maha Mengetahui atas apa apa sahaja niat dan azam seseorang. 

Terdapat banyak cara atau versi memasak kicap. Antara resepi masak kicap yang ada dalam blog yaitu resepi cara rozisangdewi iaitu abang ipar Dato Siti Nurhaliza di SINI. Saya juga pernah cuba cara Fasha Sandha memasak ayam masak kicap simple untuk anak anak ia di SINI. Resepi masak kicap pedas sebelum ini, boleh klik di SINI. Pilih jer resepi yang mana disuka. Semua nya memerlukan kreativiti kita sendiri di dapur. Campaklah apa sahaja yang ada, asalkan rasanya kena dengan selera.

Hari ini, aku nak kongsikan resepi yang aku salin dari Instagram Noor Nabila, abang pelakon Neelofa. Ada seorang pembaca blog yang meninggalkan komen di blog yang ia pernah mencuba resepi Nabila dan dikatakan sedap. Makara aku pun salin resepi dan balasannya memang sedap. Sekarang aku kongsikan pula dengan anda semua. Seperti biasa, video penyediaannya ada di Instagram #videoaziekitchen 

Jom layan resepi dan cara cara penyediaan ayam masak kicap pedas...


Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa

Ayam Kicap Pedas 
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 ekor ayam - perap dengan halia + bawang putih + garam + serbuk pati ayam
2 sudu besar cili kisar 
1 sudu besar sos cili

2 sudu besar sos tomato

3 sudu besar sos tiram

6-7 sudu besar Kicap lemak manis

Gula

Garam

1/2 cawan air panas

Asam jawa - opsyenal


Bahan tumbuk:

5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih 
1/2 inci halia 

Bahan lain:

1 tangkai cili merah 
1 biji bawang besar - belah 6
Daun ketumbar 
1 biji buah asam limau nipis - perah


Cara cara:
Goreng ayam yang diperap tadi sehingga masak atau 3/4 masak. Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga menjadi kekuningan. Masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili garing dan masak. 

Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram serta kicap. Kacau rata. 

Masukkan ayam goreng dan kacau sebati. Tuang air panas. Masak dengan api perlahan sehingga mendidih. Ianya juga biar rasa ayam menjadi sebati dengan kuah kicap. 




Akhir sekali, masukkan cili hidup, bawang besar, daun ketumbar dan perahan air limau nipis. 

Jika suka sedikit asam jawa. Sesuaikan rasa, jikalau belum ada rasa cantik dan masin, tambahkan gula dan garam.




Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa Ayam Masak Kicap Pedas Sedap Versi Kakak Neelofa

Nota:
Saya perap ayam dengan garam kunyit sahaja. 


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon