Jumaat, 25 Mei 2018

Cara Menciptakan Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap




Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap

Saya memang penggemar tegar telur masin terutama bahagian telur kuning. Adoi bahagian yang memang tinggi kolesterolnya. Jika makan di hotel, aku akan ke bahagian poridge yang diletakkan telur masin sebagai lauk untuk nasi air. Sejak kecil memang keluarga aku menyediakan sendiri telur masin memakai telur yang dikutip segar dari reban itik belakang rumah. Kami memakai bekas beling besar untuk menciptakan telur masin. Telur dimasuk berperingkat peringkat bagi memastikan telur tidak masin secara serentak. Setiap batch telur ditandakan dengan tanda berbeza. Zaman dulu, aku guna arang untuk menanda pada telur. Bila pindah ke KL, aku pernah juga menyediakan telur masin sendiri memakai telur yang dibekalkan abang dari kampung.  



Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap




Zaman dulu, aku jarang merebus telur masin. Bila nak makan telur masin, aku akan cuci dan masukkan dalam periuk nasi dikala airnya hampir kering. Maklum dikala itu, masak nasi secara manual memakai dapur kayu. Tapi kini dah guna periuk elektrik, boleh jer telur dimasukkan terus sewaktu memasak nasi. Saya juga ada baca petua, yang telur masin boleh direbus sekali gus dan disimpan dalam peti ais. Bila nak makan, rendamkan seketika dalam air panas. Atau boleh juga telur masin yang belum direbus disimpan dalam peti ais. Ianya sanggup mengelak telur kita menjadi terlebih masin jikalau dibiar usang terendam dalam air garam. 

Jom layan cara aku menyediakan telur masin. Ianya memakai telur itik segar yang aku beli dari Restoran Mabiq di SINI.



Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap Cara Membuat Telur Masin Sendiri Yang Lebih Sedap

Telur Masin Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
5 biji telur itik - bersihkan
5 sudu besar garam bergairah - 1 sudu bagi setiap biji telur
1 liter air atau secukupnya

Cara cara:
Masak garam dengan air sehingga garam hancur dan biarkan ianya sejuk. Setelah sejuk, dituang air garam ke dalam bekas yang telah dimasukkan telur sehingga telur tenggelam. Biarkan selama 10 hari, telur masin sedia untuk digunakan. 

Nota:
Bagi setiap 1 biji guna 1 sudu besar garam kasar. 

Jemur dulu telur dalam 1-2 hari supaya telur masin yang terhasil lebih sedap dan gebu. 

Jika ingin memasukkan telur itik yang gres dalam bekas tersebut, tandakan telur yang gres ibarat tanda X bagi membuktikan batch telur yang kedua. Petua ini hanya jikalau memakai bekas yang sama. 







Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon