Isnin, 28 Mei 2018

Cucur Kentang Rangup Luar Dan Lembut Di Dalam Yang Sedap



Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Yang Sedap

Secara jujurnya, sepanjang hari ahad yang lalu, emosi saya sangat terganggu. Berita yang dibaca dari facebook sobat baik saya bagai menyentap menghiris hati dan perasaan ini. Saya cepat cepat menelefon dia yang sedang berada di Langkawi kerana aktivitas LIMA juga business keluarga di sana. Saya melihat dia seorang periang dan punya segalanya dalam hidup. VIP yang hidup mewah, punya perniagaan yang bagus dan bagus pula. Saya juga envy melihat hidup dia yang sentiasa membahagiakan mitra kawan. Walaupun dia tidak sanggup hadir di resepsi majlis perkahwinan Nana, kerana bercuti di luar negara, tapi awal awal lagi dia telah menitip kiriman buat kami sekeluarga. Saya sangat terkejut dan kaku seketika, tiada kata yang bisa diucapkan. Suami yang dikahwini berpuluh tahun usang nya, didapati telah curang. Walaupun bersumpah bagai, namun lelaki curang akan tetap berbohong sehingga segalanya terbongkar. Beliau telah sebulat hati ingin hidup sendiri dan membuang title Datin yang dipegang selama ini. 



Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Yang Sedap

Saya tidak berniat untuk menyinggung sesiapa. Ianya yaitu pendapat peribadi saya sendiri yang mungkin berbeza dengan orang lain. Saya tidak anti-poligami tapi saya benci dengan lelaki yang berpoligami tidak mengikut cara caranya ibarat yang dilakukan Rasulullah. Sirah Rasulullah perihal kenapa Rasulullah berkahwin ramai pun tak tahu, tapi tahu pula untuk mengikut sunnah Rasulullah. Erti bisa dan erti berlaku adil ditafsirkan sewenang wenangnya. Saya juga tidak suka perempuan yang mendekati suami orang melebihi batas. Saya tidak sesekali sanggup untuk bermadu. Andai suami menpunyai pilihan lain, saya haruslah dilepaskan atau saya sendiri mencari jalan keluar. 

Saya percaya masih ada kehidupan yang lebih baik, andainya ini berlaku. Saya percaya pada rahmat dan kasih sayang Allah. Perempuan di luar sana, jangan sesekali menciptakan alasan untuk "bersembang kosong" di WhatsApp dengan suami saya atas apa jua alasan selain urusan kerja. Cerminkan diri sendiri andai anda lebih baik dari saya. Jika tidak, lupakan sahaja. 

Di sebalik kelembutan, saya yaitu seorang yang tegas dan boleh melaksanakan sesuatu yang niscaya anda tidak suka selamanya. Nasihat saya, wanita mesti berduit dan berharta atas nama sendiri supaya bisa hidup mandiri andai panas tidak hingga ke petang. Pastikan payung sentiasa tersedia di tangan. Saya mohon maaf andai goresan pena saya ini tidak dipersetujui. Ianya yaitu pendapat peribadi saya yang mungkin berbeza dengan anda.... 


Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Yang Sedap


Lama betul saya tidak menyediakan cucur udang atau cucur ikan bilis untuk sajian petang. Tiba datang teringin nak makan cucur bilis tapi di ketika akhir, saya tukar dari cucur bilis ke cucur kentang. Cucur yang sedap ialah cucur yang rangup di luar dan lembut di dalam. Antara kaedah untuk menyediakan cucur yang abadi lembut walaupun sehabis sejuk yaitu dengan memasukkan 1 biji telur, atau memakai air panas atau memasukkan 1 sudu kecil minyak masak panas. Ini yaitu antara petua untuk bagi mengakibatkan cucur rangup dan lembut semoga pun sehabis sejuk. 

Selain kentang, boleh juga digantikan dengan jagung manis. Hari ini saya dah terlebih rajin kerana saya juga menyediakan Sambal Cuka untuk pencicah Cucur Kentang saya. Hubby kata Sambal Cuka saya tidak pedas, jadi dia tetap mencicah dengan Sos Cili Thai. Kalau mahu pedas, bolehlah letak 1 atau 2 tangkai cili padi. Tapi pada saya, Sambal Cuka itu sudah cukup sedap.

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Jangan lupa singgah di Instagram untuk video dan juga youtube channel untuk video yang lebih panjang.


Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Yang Sedap
Cucur Kentang Sedap
Oleh:

Bahan-bahan:
250 gram tepung gandum
3 biji bawang merah - dimayang halus
1 biji ubi kentang - kupas dan potong dadu kecil 
Secekak daun kucai - potong pendek
1/2 sudu kecil garam
Secubit gula
1 biji telur
200 ml air - lebih kurang
Sedikit air panas
Minyak untuk menggoreng

Cara cara:
Satukan tepung gandum dengan daun kucai, kentang, gula dan garam. 





Gaul sebati dan masukkan air bertahap dan sebiji telur. Kacau adunan sehingga rata. 





Masukkan sedikit air panas dan kacau adunan. Jangan kacau terlalu sebati supaya tepung tidak tepu. 

Panaskan minyak dan pastikan ianya betul betul panas sebelum digoreng cucur sehingga garing. Jika mahu cantik, gunakan jari untuk masukkan adunan dalam kuali. Jika tidak, boleh juga gunakan sudu. 



Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Cucur Kentang Rangup Luar dan Lembut Di Dalam Yang Sedap

Sambal Cuka
Oleh:

Bahan bahan:
2 -3 ulas bawang putih 
2 tangkai cili merah 
1/2 sudu besar garam
2 sudu besar cuka 
1 sudu besar gula - boleh tambah

Cara cara:
Hiris bawang putih dan cili merah sebelum ditumbuk bersama garam sehingga lumat. Masukkan gula dan cuka. 




Tekan-tekankan dengan lesung kerikil supaya kesemua materi bergaul sebati. Perasakan dan bolehlah dihidangkan.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon