Ahad, 13 Mei 2018

Daging Goreng Garam Kunyit Paling Sedap Sampai Rasa Nak Nangees




 nak kongsikan kuliner yang sedapnyer sehingga rasa nak nangees tau Daging Goreng Garam Kunyit Paling Sedap Hingga Rasa Nak Nangees


Hari ini, nak kongsikan kuliner yang sedapnyer sehingga rasa nak nangees tau. Hahaha. Jom ikuti catatan aku mengenai daging korban. Alhamdulillah rasa seronok sangat bila Hubby memberitahu yang jiran kami, Haji Amran telah menghantar daging korban buat kami. Ya lah rasa tak lengkap jikalau tak makan daging lembu korban. Apa lagi, aku pun memasak daging goreng kunyit kegemaran saya. 

Semua bahagian daging korban, boleh dimakan. Rasa dagingnya sangat sedap, tak sama dengan daging lembu segar yang disembelih biasa. Itulah kata kata ustaz yang perlu kita hayati. Jangan membazir dan jangan dibuang begitu sahaja. 

Saya pernah sanggup tahu ada daerah yang membuang perut lembu. Akhirnya tuan punya restoran pergi ambil. Sepatutnya dilarang dibuang, jikalau kita faham perbezaan daging korban dengan sembelihan biasa. Saya tidak menyalahkan mereka, mungkin di bandar tidak semua orang hebat cuilan menyiang bahagian bahagian lembu menyerupai perut, kepala dsb menyerupai mana orang kampung saya. 



 nak kongsikan kuliner yang sedapnyer sehingga rasa nak nangees tau Daging Goreng Garam Kunyit Paling Sedap Hingga Rasa Nak Nangees


Hari ini juga aku menyediakan daging kambing yang dimasak gulai kampung memakai rempah gulai kampung dari Perupok. Kambing tak banyak isi, hanya banyak tulang tulang sahaja. Saya juga ada menyediakan sup tulang untuk Nana. Nana tak makan kambing. Tulang rusuk ni juga dari derma jiran bersama dengan daging. 

Ada juga terselit hati lembu. Nelly bertanya ada hati tak, bila melihat aku sedang menyediakan daging goreng kunyit. Dia pun menyerupai aku peminat hati lembu. Tak boleh makan selalu. Sekali sekala, atau setahun sekali demam isu korban ni kira ok lah. 

Seperti yang pernah aku tulis sebelum ini, setiap kali mengadakan korban, kuliner daging goreng garam kunyit yakni lauk wajib yang dimasak di rumah abang saya, dikala lembu sedang dilapah dan disiapkan pembahagian dagingnya. Selepas sahaja kerja kerja pembahagian daging selesai, lauk dan nasi pun siap untuk dihidangkan. Semua orang akan makan dulu sebelum balik ke rumah bagi menguruskan daging korban masing masing

Berbalik pada daging goreng garam kunyit aku hari ini, aduhaai sangat sedap. Rasa nak nangeess sedapnya. Terlerai rindu dan impian untuk makan daging korban goreng. Sangat sedap sehingga aku menambah nasi 3 kali. 

Kali terakhir aku makan daging ini di kampung yakni pada Hari Raya Haji tahun 2013. kalau tak silap alasannya yakni tahun itu yakni tahun terakhir Bonda mengerjakan ibadah korban sebelum pergi mengadap Illahi selepas Hari Raya Aidil Fitri tahun 2014. Tahun itu pulak aku terpaksa balik ke KL pada pagi raya kerana cuti tidak diluluskan. Tak sempat pun berbual usang dengan Bonda. 

Memang gandingan harmonis Gulai Kampung Kambing, Daging goreng Garam Kunyit dan Sambal Belacan. Wallaaa.... tak terkata. Paling sedap di tekak saya. Syukur ke Hadrat Illahi sanggup merasai nikmatnya kuliner di dunia ini...

Jom layan resepi gampang dan cara keluarga aku menyediakan daging goreng garam kunyit. Jangan lupa meletakkan sedikit daging bahagian berlemak, barulah lagi sedap. Jangan lupa untuk melihat video di Instagram dan video berdurasi lebih panjang di youtube channel. Berapa kali nak pesan, jangan lupa, jangan lupa ni ya. Hahaha. Semua icon tersedia di blog. Tinggal klik dan follow sahaja. 





 nak kongsikan kuliner yang sedapnyer sehingga rasa nak nangees tau Daging Goreng Garam Kunyit Paling Sedap Hingga Rasa Nak Nangees

Daging Goreng Garam Kunyit Kelantan
Oleh:

Bahan bahan:
Daging korban - jangan potong nipis
Hati, paru, pengecap - jikalau ada
Garam
Kunyit hidup
Sedikit sebuk kunyit
Minyak

Bahan lain:
Bawang besar - hiris
Cili hijau Solok - guna cili merah
Daun sup - hiris

Cara cara:
Daging dihiris sederhana tebal, barulah lebih sedap. Daging dilumur dengan kunyit hidup yang ditumbuk dengan garam dan serbuk kunyit. 



 nak kongsikan kuliner yang sedapnyer sehingga rasa nak nangees tau Daging Goreng Garam Kunyit Paling Sedap Hingga Rasa Nak Nangees


Masukkan daging ke dalam kuali dan dimasukkan sedikit air. Sedikit sahaja kerana daging juga akan mengeluarkan air. Ianya bertujuan untuk daging masak dan lembut. 

Setelah air kering dan daging telah lembut, tuangkan minyak masak ke dalam kuali.  Kacau rata. Jangan digoreng terlalu usang atau terlalu garing kerana ia akan mengakibatkan daging keras dan kering. 

Akhir sekali, masukkan bawang besar dan cili hijau solok. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan. Sebelum dihidangkan, tabur dengan daun bawang atau daun sup.

Sedap dimakan dengan nasi putih panas panas dan sambal belacan. Kalau aku makan menyerupai ini pagi raya sudah teramat sedap. Tak perlu kuah kuah atau lauk lain. 



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon