Ahad, 6 Mei 2018

Daging Goreng Sos Tiram

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Nama pun daging goreng sos tiram, pastilah materi utamanya yakni sos tiram. Kalau memakai daging batang pinang, goreng sekejap jer pun dah lembut dagingnya. 

Memasak sangat cepat, cuma lagi usang daging diperap dengan sos tiram, lagi lah sedap dan mesra. Kalau nak sedap lagi, bolehlah tambah materi lain menyerupai batang leek yang dihiris nipis. 

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Sos tiram bukan sahaja dipakai sebagai materi penyedap semasa memasak tetapi juga boleh diguna sebagai materi perapan. Kalau dah guna sos tiram, tak perlu lagi dimasukkan garam. Saya cuma menabur sedikit Maggi Cukup Rasa. Macam tak lengkap bila tidak ditabur. Saya juga tidak meletak gula, kerana kita telah pun meletakkan kicap cantik semasa memerap daging. 

Jom sama sama mencuba kuliner yang sangat ringkas, gampang dan paling utama, rasanya sedap. Anak anak memang penggemar kicap. Kaprikornus dengan lauk ni, mereka makan dengan menggaul kuah kicap dengan nasi putih yang panas panas. 

Jom layan resepi gampang di bawah ini. Selamat mencuba. Jangan lupa video di youtube channel di SINI dan instagram. 


 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Daging Goreng Sos Tiram
Oleh:

Bahan bahan:
700 gram daging batang pinang
1 biji bawang besar Holland - hiris 
7 tangkai cili padi - dipotong
1 biji cili Benggala Hijau - aku guna cili merah hiris
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
1 biji limau nipis 
Minyak masak

Bahan perap:
3 sudu besar sos tiram Maggi
2 sudu besar sos ikan
1/2 senduk kicap manis
1 sudu besar cili kering kisar
1 sudu kecil serbuk kunyit

Cara cara:
Daging dihiris sederhana tebal. Jangan nipis sangat. Perap daging dengan materi perap selama 30 minit. 

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan daging yang telah diperap tadi. Goreng dengan api sederhana dengan sentiasa dikacau kacau. 

Bila daging masak, masukkan bawang besar hiris, cili padi, dan Maggi Cukup Rasa. Bolehlah ditutup api. Nota: jangan digoreng garing nanti daging akan liat. 

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Masukkan perahan asam limau nipis. Kacau seketika. Semasa dihidangkan, bolehlah tabur dengan daun bawang. 

 pastilah materi utamanya yakni sos tiram Daging Goreng Sos Tiram

Nota:
Jika suka, boleh juga tambah batang leek. 



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon