Selasa, 8 Mei 2018

Gulai Ikan Versi Keluarga Saya

Inilah cara keluarga aku memasak gulai ikan semenjak dulu dulu Gulai Ikan Versi Keluarga Saya

Inilah cara keluarga aku memasak gulai ikan semenjak dulu dulu. Teringat lagi arwah Bonda ada memasak gulai ikan Yu. Lebih sedap kalau ikan yu menpunyai hati. Terutama bila hati ikan yu hancur dan pecah dalam kuah ikan. Wallaa, sedap sangat. Selain itu, antara gulai ikan Bonda aku yang menjadi kesukaan keluarga kami ialah ikan duri yang dilumur garam dan dibiarkan beberapa jam sebelum dimasak gulai. 

Inilah cara keluarga aku memasak gulai ikan semenjak dulu dulu Gulai Ikan Versi Keluarga Saya

Itu cara dulu tapi kini ini, kalau ingin dipermodenkan sedikit, tak nak letak ketumbar biji pun tak apa. Juga boleh juga masukkan sedikit cili padi bagi menambah wangi. Kurangkan sedikit cili kering kisar tu. Tapi apa yang aku share di bawah ialah materi sebenar yang kami gunakan. 

Tapi masa tu, kelapa dikukur dengan pengukur kelapa tau. Tak adanya santan santan segera ini. Rumah aku juga dikala itu, tak ada blender. Semua kena tumbuk guna lesung batu. Bayangkan berapa usang masa menumbuk untuk jadikan ianya hancur lumat. Memasak pula guna kayu api. Bila adjust api, bukan senang. Kena tarik keluar kayu api supaya api lebih kecil. 

Saya nyalakan api dengan menggunakan daun kelapa kering. Ada ketika, aku curi curi tuang minyak gas. Masa tu, rumah tak ada elekrik, guna pelita yang menggunakan minyak gas. Kalau tahu, aku guna minyak gas, pastilah aku kena marah. hihihi 

Masa kecil dulu, aku suka gulai kuning ibarat nasi berlauk tapi rasanya Bonda aku tidak pernah memasak gulai kuning nasi berlauk. Inilah cara gulai ikan yang digunakan. Kalau daging atau ayam pulak, samada masak kari atau kurma. Itu sahaja kuliner simple untuk orang kampung ibarat kami.

Satu yang aku puji dengan suami aku yang tidak banyak karenah. Apa sahaja yang aku masak, akan dimakan. Jika aku tidak memasak, beliau akan beli kuliner untuk anak anak atau membawa kami makan di luar. Bila aku memasak kuliner Kelantan, beliau akan makan dengan berselera juga kerana beliau tahu aku ialah anak jati Kelantan yang dilahir dan dibesarkan di Kelantan. Pastinya tekak aku ialah tekak dan selera Kelantan. 

Tapi beliau tahu, aku juga berguru kuliner kesukaan beliau dari arwah Bonda Mertua dan juga dari abang ipar. Malahan aku memasak kuliner dari semua negeri. Semua nya OK dengan dia. Tak pernah sekali beliau komen kuliner aku tidak sedap dan sebagainya. 

Cuma sekali sekala beliau akan menegur kalau dirasakan kuliner terlebih garam. Semuanya demi kesihatan. Memang aku dari kecil lebih suka yang masin, Jika ikan diperap sehingga terasa garam, gres digoreng. Ikan direbus masin, gres digoreng atau digulai. Cenderungnya lebih pada masin. Selepas berkahwin, barulah aku mula mengurangkan garam dalam masakan. 

Maaflah andai gambar tak elok kerana aku siap memasak dah pukul 7 lebih. Memasak dengan masih menggunakan baju pejabat, uolls. Terpaksa bekejar untuk naik solat Maghrib. Ambil gambar sekadar untuk dihias dengan resepi yang aku kongsikan hari ini. Inilah cabaran bagi seorang blogger yang berkerjaya. 


Inilah cara keluarga aku memasak gulai ikan semenjak dulu dulu Gulai Ikan Versi Keluarga Saya

Gulai Ikan Selar Kuning
Oleh:

Bahan bahan:
Ikan selar kuning
1 kotak santan kotak
1 keping asam keping
Garam
Gula - atau dulu guna aji no moto

Bahan kisar:
3 ulas bawang merah
2 hiris lengkuas
1 inci kunyit hidup
1-2 sudu besar cili kering kisar 
Sedikit ketumbar biji - kalau tak suka, tak perlulah letak

Cara cara:
Satukan materi kisar dengan santan yang telah dimasukkan air secukupnya. Masak sehingga mendidih dengan selalu dikacau.

Masukkan asam keping, gula dan garam. Terus dikacau lagi supaya kuah tidak berketul.

Bila mendidih, masukkan ikan dan biarkan seketika sehingga kuah cantik, gres diangkat. 



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon