Ahad, 27 Mei 2018

Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sangat Gampang Dan Sedap



Sedikit pesanan dari petikan Tazkirah Zohor oleh Ustaz Nushi di mana kalau kita merebut ke Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sangat Praktis dan Sedap

 
Sedikit pesanan dari petikan Tazkirah Zohor oleh Ustaz Nushi di mana kalau kita merebut kekayaan pastikan ia tidak menjadi penyebab yang kita jauh dari Allah. Sebaliknya jadikan kekayaan itu, mendekatkan kita dengan Allah. Contoh, dengan kekayaan yang dimiliki, kita memperbanyakkan bersedekah, berwakaf dsb. Kata Nabi Muhammad SAW, sesunguhnya dunia ini yaitu menyerupai sesuatu yang manis. Benda benda anggun memang kita perlukan tapi tak boleh berlebihan. Jika hiperbola akan memudarat dan mendatangkan pelbagai penyakit. Begitulah perumpamaannya, dunia diharapkan tapi tak boleh berlebihan. 



Sedikit pesanan dari petikan Tazkirah Zohor oleh Ustaz Nushi di mana kalau kita merebut ke Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sangat Praktis dan Sedap

Matlamat hidup kita yaitu akhirat. Ingatkan yang umur kita tak panjang. Kita niscaya akan mati. Entah kenapa kebelakangan ini, semangat aku menyerupai merudum jatuh. Perasaan aku sangat berjauh hati dengan seseorang. Bila aku berdukacita, lagi aku akan habiskan masa dengan mendengar kuliah ustaz ustaz menyerupai Ustaz Jafri, Ustaz Wadi Anuar di youtube, juga aku akan membaca buku sebagai persiapan menghadapi bulan Ramadhan. Saya cuba mengamalkan sebanyaknya apa yang dipelajari terutama zikir zikir gampang kerana setiap lafaz zikir akan memperlihatkan pahala yang besar pada timbangan mizan. 

Ustaz berpesan supaya mengamalkannya supaya kita tidak menjadi orang yang menyesal. Kerana tiada maut lagi selepas hari kiamat. Samada kita baka di syurga atau baka di neraka. Makara setiap hari kita haruslah berdoa sebanyak 3 kali biar diberikan syurga tanpa hisab, nescaya syurga akan berdoa biar kita diberikan syurga. Kita juga berdoa supaya diberi pinjaman dari neraka sebanyak 3 kali, supaya neraka berdoa kepada Tuhan biar kita dijauhkan dari neraka. Itulah sedikit perkongsian dari aku dan semoga ianya bermanafaat buat kita semua.
  


Sedikit pesanan dari petikan Tazkirah Zohor oleh Ustaz Nushi di mana kalau kita merebut ke Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sangat Praktis dan Sedap


Kalau ikutkan hari ini, aku memang tiada plan untuk memasak tetapi Nana menghantar mesej WhatsApp menanyakan kalau mahu memasak untuk makan malam. Kalau hendak memasak, ia menyuruh aku singgah di kedai runcit membeli daging untuk dibentuk sup dan ikan selar kuning untuk digoreng. Ikan jenis kecil di kedai runcit semua nampak tak segar. Yang nampak segar hanyalah ikan siakap.  Jadi aku beli seekor dengan harga RM15.00. Bila ikan siakap, terfikir di hati tak kan lah nak goreng garam kunyit jer. Kalau ikut Nana, ia hendak goreng sahaja. Makara bila aku buat keputusan untuk memasak Ikan Siakap 3 Rasa, terpaksa lah aku sendiri yang memasaknya. Hmm hajat hati nak berehat sebelum solat Maghrib terpaksa dilupakan. 

Saya pun mula lah menengok resepi mana yang hendak digunakan. Samada mengikut entri aku sebelum ini di SINI dan SINI atau memasak Ikan Sweet Sour di SINI. Tetapi bila dilihat di blog Sajian Dapur Bonda di SINI,  nampak macam lebih ringkas dan mudah. Cuma hiris hiris dan tumis jer. Makara aku pun terus salin resepi. Banyak materi yang tak dimasukkan kerana tiada stok. Makara aku masak main letak jer ikut apa yang ada di dapur. Tapi serious sangat sedap Ikan Masak 3 Rasa ini, lebih lebih lagi aku memakai ikan siakap yang sangat segar. Seronok melihat Hubby meratah kepala dan ekor ikan. Manakala Alain pula meratah bahagian perut ikan. Kiranya seekor ikan ini, sesuai untuk hidangan kami seramai 6 orang.

Jom layan resepi yang aku gunakan hari ini. Sangat berbaloi memasaknya sendiri. Maklum kalau ikan menyerupai yang aku masak hari ini, harganya niscaya tidak kurang dari RM70-80 kalau dimakan di restoran atau kedai makan. Sangat menjimatkan kalau dimasak sendiri lebih lebih lagi kalau ramai anak anak di rumah. Makara tunggu apa lagi? Selamat mencuba semua....




Sedikit pesanan dari petikan Tazkirah Zohor oleh Ustaz Nushi di mana kalau kita merebut ke Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sangat Praktis dan Sedap

Ikan Siakap Masak 3 Rasa
Oleh:

Untuk Ikan:
1 ekor ikan siakap - kelar dan lumur garam kunyit
Tepung jagung - dilumur pada ikan
Minyak - untuk menggoreng ikan

Bahan Menumis:
4 ulas bawang putih - ketuk
6 tangkai cili padi - dipotong kecil
1 inci halia - dihiris halus
1 batang serai - ketuk

Bahan Sos:
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan - tak letak
Sedikit minyak bijan - opsyenal

Bahan materi Lain:
1 biji bawang besar - dipotong dadu
1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji cili benggala - dipotong dadu - opsyenal
Kiub nenas dalam tin - opsyenal
3-4 helai daun limau purut - buang tulang
Daun sup/daun bawang - untuk hiasan
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Ajino-moto secukup rasa

Cara cara:
Ikan dibersih dan ditoskan. Lumur dengan garam kunyit. Biarkan seketika. Bila hampir hendak digoreng, lumur dengan tepung jagung termasuk bahagian dalam perut ikan.





Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas, barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng dengan minyak terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan. Saya tidak goreng terendam kerana nak jimat minyak.

Panaskan minyak dalam kuali yang lain. Tumiskan materi menumis iaitu bawang putih, halia, cili padi dan serai. 

Setelah bawang putih kekuningan, masukkan materi sos iaitu sos cili, sos tomato, sos tiram,  sos ikan dan 3 sudu jus nanas di dalam tin serta daun limau purut. Kacau sebentar.






Akhir sekali, dimasukkan materi bahan lain iaitu bawang besar, tomato yang dipotong dadu, nenas dan cili benggala. Masukkan sedikit air. Sesuaikan rasa garam, gula dan ajinomoto secukup rasa.






Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat berkilat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.  Taburkan daun sup/daun bawang. Sedia untuk dihidangkan.




Selamat mencuba....


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon