Rabu, 23 Mei 2018

Ikan Siakap Stim Yang Gampang Dan Sedap




Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah Ikan Siakap Stim Yang Praktis Dan Sedap



Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah. Disebutkan Nabi mengamin doa malaikat Jibril sebanyak 3 kali. Sebenarnya perkara ini telah banyak kali ditulis dan tapi berapa ramai antara kita yang mengamalkannya. Kaprikornus saya akan tulis di sini menurut kupasan Ustaz. Amin yang pertama ialah celaka orang yang mendapat Ramadhan tapi dosa tak diampun. Antara 1 Ramadhan dengan 1 Ramadhan yang lain, Yang Mahakuasa akan ampunkan dosa kita. Risau kot mati tak sempat memasuki bulan Ramadhan. 

Bila masuk sahaja waktu Maghrib, kena syukur sangat sangat kerana saya dah masuk bulan Ramadhan. Yang Mahakuasa nak bagi keampunan dalam Ramadhan pada kita dengan setiap hari dicurahkan rahmat. 11 bulan kita tak pernah tunggu azan Maghrib tapi bulan Ramadhan, kita akan tunggu azan Maghrib. Ramadhan mendidik kita menjadi orang bertaqwa. Ramadhan akan tentukan kekuatan kita untuk 11 bulan akan datang. Ada orang sanggup berhutang untuk tempoh berpuluh tahun, seolah confirm yang beliau akan hidup sampai hutang habis dibayar. Dengan Ramadhan, jikalau kita rajin bersedekah, Yang Mahakuasa akan selesaikan problem hutang. Yang Mahakuasa akan tunjuk cara untuk menyelesai hutang. 



Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah Ikan Siakap Stim Yang Praktis Dan Sedap

Lagi satu ustaz pesan semoga kita mengamalkan doa dalam Al Alquran yang Yang Mahakuasa ajar. Doa sendiri boleh tapi ambil didalam Al Quran. Juga amalkan doa yang diajar oleh Rasulullah kepada sahabat. Bulan Ramadhan perbanyakkan membaca doa "Allahumma Inni Asluka Ridha Kawal Jannah Wana ‘uuzubikamin sakhotikawannar". Keluarkan bunyi dalam berdoa akan sanggup pahala sedekah. Dengan Allah, kita minta direct jer tapi ayat dan cara berdoa kenalah betul. Minta yang besar besar kerana Yang Mahakuasa Maha Kaya. Mohon dengan Yang Mahakuasa semoga ampunkan dosa kita. Amin Rasulullah yang kedua ialah celaka orang ada ibu masih hidup tapi tak sanggup syurga kerana tidak berbakti kepada kedua ibubapa. 

Ada dua jalan ke syurga. Iaitu jalan ibu dan jalan ayah. Redha Yang Mahakuasa bergantung pada redha ibubapa. Redha suami akan sanggup redha Allah. Anak anak taat pada ibubapa, syurga lah balasannya. Ibubapa ialah bonus untuk anak anak masuk syurga. Mencari redha, apa yang dikatakan redha? Redha ialah bermaksud make them happy. Apa apa yang mereka suka. Amin yang ketiga ialah celaka jikalau sebut nama aku, tapi tidak berselawat kepada ku. Selawat akan menimbulkan kita seorang yang jago dunia dan akhirat. Kaprikornus jangan lupa berselawat dikala solat terawih. 

Bulan Ramadhan ni, saya lebih suka berbuka dengan suatu yang lebih simple menyerupai kuah kicap, kuah menyerupai sayur air atau masak lemak yang simple. Tidak terlalu berempah. Telah bertahun tahun saya tidak berbuka puasa secara buffet di luar, apalagi di hotel hotel. Kalau berbuka puasa di luar pun, hanya daerah berdekatan dengan rumah semoga saya masih boleh ke surau selepas berbuka. Itu pun alasannya ialah saya mahu mengembirakan suami dan anak anak sahaja. 

Jika tidak, saya suka berbuka puasa di surau sahaja bersama sama rakan jemaah. Saya rasa membazir makan di buffet, kuliner banyak yang nampak sedap tapi bersama-sama tidak bisa pun untuk kita nikmati keenakannya. Ia nya terjadi alasannya ialah terlalu banyak kuliner yang dimakan dalam masa yang sama. Bila menyebut kuliner stim yang niscaya terbayang ialah ikan siakap. Boleh juga guna ikan lain menyerupai kerapu, bawal tapi ikan siakap paling sinonim dengan kuliner stim. Yang paling paling utama ialah mendapat ikan yang segar semoga terasa kemanisannya. Masakan stim tidak hanyir. 

Jom layan resepi yang dipakai hari ini...


Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah Ikan Siakap Stim Yang Praktis Dan Sedap


Ikan Siakap Stim
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ikan Siakap - kelar
Daun ketumbar - tabur
1 biji imau nipis - hiris hiasan

Bahan Kuah:
1/2 biji bawang besar -hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2-3 tangkai cili padi - hiris
3 helai daun limau purut - carik
1 biji limau nipis - ambil jus
1-2 batang serai - potong serong
1 inci halia - hiris
1 sudu besar sos ikan
1/2 sudu besar sos tiram
1/2 sudu besar kicap
Garam 
Gula

Cara cara:
Masukkan sedikit dari bawang, halia dan serai untuk disumbat ke dalam perut ikan dan kukus selama 15-20 minit atau sehingga ikan masak. 

Tuang materi bahan kuah ke atas ikan dan kukus beberapa minit lagi. 

Angkat dan taburkan daun ketumbar dan hias dengan hirisan limau nipis. 


Saya nak sambung petikan dari kuliah zohor oleh Ustaz Dr Mohd Azmi Mat Sah Ikan Siakap Stim Yang Praktis Dan Sedap





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon