Selasa, 8 Mei 2018

Ikan Terubuk Bakar Dan Pencicah Air Asam Sedap

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap  Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap

Sebelum masuk pecahan Ikan Terubuk bakar yang dicicah dengan Air Asam yang sedap ini, aku nak mencoret sedikit pecahan penampilan. Bukanlah bermakna penampilan yang baik yakni yang mahal. Bukan tau. Saya pernah bersembang dan berpesan dengan anak saya, Juita biar menjaga penampilan diri. Untuk menjadi seorang yang vibrant dan berpersonaliti, tidak semestinya menggunakan barangan berjenama atau membawa handbag atau kasut mahal. Tidak sama sekali. 

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap  Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap

Cara kita bercakap cara kita membawa diri malahan cara kita senyum dan ketawa juga yakni melambangkan kelas seseorang. Apa lagi cara makan dan mengunyah. Saya tidak pernah menghadiri kelas grooming tetapi aku memang mengambil berat wacana semua ini. Bukan bermakna aku ini anggun. Saya kalau di pejabat, memang sempoi jer. Saya cuma bergaya di luar pejabat sahaja. Tapi aku suka melihat mereka yang bergaya tapi bukanlah bergaya girlish. 

Ada orang yang menggunakan semua barangan mahal tapi bila buka lisan sahaja, semua daya tarikan akan hilang. Aura merudum dan hanyut ke laut. Pasti anda pernah bersua dengan orang sebegini kan. Anggun dan elegan dihentikan dibeli. Ianya yakni peribadi yang boleh dipupuk dan disemai. 

Antara rujukan personaliti yang menpunyai kelas tersendiri yakni Vivy Yusoff dan Fadza, Scha dan Awal, Dato Siti Nurhaliza dll. Bandingkan mereka dengan yang lain. Tentu anda sanggup melihat perbezaan penampilan antara mereka. OK cukuplah setakat ini.  Mesej nya ialah nak bergaya anggun tak perlu yang mahal. Memakai yang mahal dan berjenama, tidak semestinya anggun. Lebih kurang begitu lah kira kiranya. 

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap  Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap

Haa ingat tak lagi dongeng mimpi aku di SINI. Mimpi makan ikan terubuk yang sedap terutama di bahagian perut ikan yang walla sedap nyeeer. Saya mengajak Boy ke Pasar Taman Tun semata mata untuk mencari ikan terubuk. Tapi biasalah kalau dah ada di pasar di daerah perumahan elite tersebut, macam macam ikan dan udang yang aku beli sekali. 

Saya hanya memperabukan ikan terubuk yang dilumur dengan sedikit garam. Ikan terubuk dah cukup sedap. Tak perlu nak menambah materi bahan lain. Rasa isinya yang lemak memang sedap. Saya rela makan sambil membuang tulang ikan yang halus halus. Nak makan benda sedap, kenalah makan perlahan lahan sambil menikmati keenakannya. Tak boleh main makan jer. Tak anggun lah macam tu. Tak elegan lah gitu. Hahahaha. 

Saya bakar ikan terubuk dengan menggunakan kuali abnormal sahaja. Saya lumurkan sedikit minyak biar kulitnya tidak menempel dan tertanggal dikala diterbalikkan. Nanti rupanya dah tak cantik. Kalau nak bakar, jangan dibuang sisiknya. Biarkan jer begitu. Ini pesanan untuk anak anak yang gres berguru memasak lah. Emak emak tak payah lah sentap pula bila baca pesanan ini. Manalah kot dikata, ini pun nak tulis ke. 

Hari ini cuma nak share cara menciptakan Pencicah Air Asam yang pekat menempel dan secukup rasa. Air asam yang pedas mesti menpunyai secukup rasa masin, manis dsn masam. Di samping itu, ianya mesti pekat dan menempel bila dicicah. Bukan cair sampai tak menempel pun. Mesti juga berwarna warni. Makara guna cili merah dan cili padi guna yang merah dan juga hijau. Barulah sedap dan cantik. Hmm niscaya kecur air liur bila tengok air asam menyerupai ini kan?

Jom layan resepi. Jangan lupa subscribe youtube channel. Walaupun resepi gampang tapi kalau dilihat video akan lebih jelas. Tapi resepi masih kena rujuk di blog. 

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap  Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam  
Oleh:

Bahan bahan:
4 ulas bawang merah 
1 biji tomato - belah 2
1 tangkai cili merah - buang biji dan potong 2
10 tangkai cili api 
Segenggam asam jawa 
Belacan - opsyenal
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1-2 biji limau kasturi
Maggi Cukup Rasa
Sedikit sos tomato Maggi

Cara cara:
Ramas ramas asam  jawa dengan 1 cawan air. Tapis dan ambil jusnya. Tuang ke dalam blender.

Tomato, cili dan bawang dibahagi dua. Satu bahagian dikisar bersama air asam jawa. Satu bahagian lagi dipotong dadu. 

Kisar jus asam jawa, materi kisar bersama belacan, gula dan garam. Kisar sehingga halus. 

Masukkan juga ke dalam blender separuh daripada bahagian tomato yang dibelah dua, 2 biji bawang merah, separuh daripada cili yang di potong dua, belacan, gula dan garam. Kemudian kisar sehingga halus.

Kemudian tuang ke dalam mangkuk. Masukkan sebahagian lagi materi yang di potong dadu atau dihiris kecil. Kacau sehingga sebati. 

Akhir sekali, masukkan perahan jus limau kasturi dan sedikit kulit limau yang dihiris nipis nipis. Jika terlalu pekat, boleh tambah sedikit air. Jangan terlalu cair, tak sedap. 

Masukkan juga serbuk Maggi Cukup Rasa dan sedikit sos tomato. Kacau sehingga semuanya bergaul rata. Sesuaikan rasa dan boleh dihidangkan. 

Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap  Ikan Terubuk Bakar dan Pencicah Air Asam Sedap



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon