Khamis, 24 Mei 2018

Jom Shopping Raya






Dulu aku memang suka bershopping di kompleks membeli serata KL lantaran massafa itu kita sanggup meluangkan masa bersama keluarga. Tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini aku dan belum dewasa suka bershopping secara online pula. Ini  kerana ianya bukan sahaja menjimatkan kos tetapi juga menjimatkan masa. Kalau nak bershopping di kompleks kita kena bersiap sedia yang akan mengambil masa dan perjalanan ke situ juga mengambil masa yang lama. Terumatanya bila Ramadhan menjelang, jalan raya sesak di sana sini dan banyak masa dihabis di dalam kesesakan kemudian lintas. Tidak lupa juga mencari parking memang mengambil masa yang usang kerana ramai akan keluar bershopping dan untuk berbuka puasa. Kesemua ini menambahkan tekanan mental. Setiap tahun aku akan mula bershopping sebelum Ramadhan untuk Hari Raya kerana aku tidak mahu masa Ramadhan yang sepatut diguna untuk menambah ibadah menjadi masa terbuang. Dengan bershopping secara online, aku boleh membeli belah mengikut keselesaan dan kesesuaian masa sendiri untuk Hari Raya. Di mana-mana sahaja, hatta di dalam kesesakan kemudian lintas atau semasa menunggu pesanan di restoran, aku boleh saja bershopping.

Kebiasaannya, bila trend Raya menjelang, ramai akan mula membeli dan menukar perabot atau hiasan dirumah. Tetapi aku seorang yang tidak gemar menukar langsir atau sofa gres menyerupai kebanyakan orang. Sebaliknya, aku lebih fokus kepada menambah barang-barang dekoratif untuk menyerikan rumah pada trend Raya.





Saya suka dengan barang pelengkap menyerupai bunga, lilin, pewangi air freshner dsb.






Saya juga akan membeli cadar gres untuk bilik tidur kami dan anak anak. Sedikit perubahan yang dibentuk bisa mengubah penampilan dan seri rumah menyerupai menambah permaidani ini dalam bilik atau ruang tamu. Semua barang barang menyerupai ini, aku beli secara online sahaja. Memang senang.




Selain barang pelengkap rumah, perkara kedua yang aku titikberatkan ialah pakaian suami dan anak anak. Selain dari sepasang dua baju kurung dan baju Melayu untuk setiap orang, kami juga akan membeli pakaian yang boleh digunakan untuk ke majlis rumah terbuka atau selepas raya. Hubby akan memperuntukkan bajet tertentu untuk setiap orang. Selain pakaian, aku juga akan mendapat assesori menyerupai jam tangan, handbag dan sebagainya.







Anak anak aku memang dari dahulu lagi suka membeli pakaian secara online. Bershopping online memang banyak menunjukkan pelbagai pilihan fesyen pakaian untuk digunakan di Hari Raya nanti. 





Selain pakaian, aku amat mengutamakan persiapan untuk hidangan dan jamuan akan dihidangkan pada hari raya. Awal-awal lagi aku telah menyediakan senarai hidangan untuk hidangan di pagi raya. Menu yang biasa dipilih yaitu mengikut kesukaan dan selera anak anak menyerupai rendang, lemang, kuah kacang, kuah lodeh dan lontong. Manakala biskut pula, aku serahkan pada pilihan anak anak sahaja. 




Selepas menulis senarai menu, aku akan menciptakan senarai semak untuk barang dapur yang perlu diganti, peralatan menciptakan kuih yang perlu ditambah dan materi untuk menciptakan biskut dan kuih muih.

Ketika buat kuih muih, peralatan yang sesuai amat penting menyerupai mixer dan lain-lain.





Barang untuk keperluan memasak, agak mahal bila dibeli sekali gus. Makara aku akan membeli peralatan dapur secara berdikit dikit. Saya akan mengambil masa untuk meninjau ninjau barang yang mahu dibeli dengan melayari website yang menunjukkan promosi. Saya tidak terus membeli. Ketika ada proposal diskaun, gres aku akan menciptakan pembelian. Kita kena berhemah dan bijak dalam berbelanja. Contohnya menyerupai app yang aku sanggup tahu iaitu Shopee. Masa aku melayari app itu aku sanggup tahu ada promosi Cahaya Raya Bersama Shopee mereka yang menunjukkan diskaun sehingga 90%.





Antara barangan keperluan dapur yang berada dalam wish list aku yaitu blender kisar kering, thermometer, lemon juicer dan slicer. Makara kempen dan proposal belahan harga yang ditawar oleh Shoppe sangat sangat membantu aku menjimatkan perbelanjaan raya.





Untuk melihat proposal yang ada di shopee boleh klik di SINI. Dalam keadaan ekonomi sekarang, kita semua hendaklah berhemah dalam berbelanja. Kena beri keutamaan pada yang penting. Berbelanja di ketika ada proposal dan diskaun agar ia memberi lebih nilai pada duit kita. Haa jangan ketinggalan untuk menikmati belahan harga sehingga 90% bagi semua kategori pembelian di Shopee dalam tempoh dari 15 Mei sampai 30 Jun 2017. Banyak yang sanggup dijimatkan tu.





Selain diskaun, ada juga peluang untuk memenangi hadiah tidak mengecewakan bernilai sehingga RM25,000 dari peraduan 45 Days Surprise Giveaways. Memang best Shopee ini. Kepada yang minat minum Milo, Nestum atau Nescafe, ada juga promosi dari Nestle di Shopee. Ada juga promosi untuk produk-produk menyerupai Dove, Breeze, barang elektronik dari SenHeng dan banyak lagi.





Shopee, merupakan mobile marketplace secara online yang pertama di Asia dan Taiwan dengan lebih 30 juta pengguna. Kini Shopee telah melancarkan kempen Cahaya Raya Bersama Shopee sempena kedatangan bulan Ramadhan dan trend perayaan yang akan tiba. 






Shopee menunjukkan pelbagai kategori barangan dari fesyen, barangan penjagaan kesihatan, kecantikan, peralatan dan kelengkapan rumah, permainan kanak kanak, barangan keperluan bayi serta banyak lagi. Tidak lupa juga rangkaian pakaian dan fesyen Muslimah yang sesuai digayakan di pagi hari Raya nanti.

Kalau anda belum lagi cuba app Shopee ini, anda bolehlah muat turun app itu dan gunakan kod promosi AZIEKITCHEN7 untuk mendapat diskaun sebanyak 15% (had sehingga RM25)! dari koleksi Shopee Top 100 Must Haves. Klik sini untuk bershopping >> SINI.


Cepat klik sini untuk muat turun app Shopee atau SINI untuk bershopping.

Terma & syarat:

  • Kod promosi ini sah dari 15 sampai 17 Mei 2017 (11.59 pm) sahaja.
  • Kod promosi ini sah untuk pengguna gres dan penggunaan sekali sahaja.
  • Kod promosi ini mesti dimasukkan pada laman daftar keluar.
  • Kod promosi ini terhad kepada 100 pengguna pertama sahaja.
  • Kod promosi ini hanya untuk produk-produk dalam koleksi Shopee Top 100 Must Haves sahaja.
  • Kod promosi ini hanya sah dengan pembayaran melalui Shopee Guarantee (kad kredit, perbankan atas talian dan pembayaran melalui pemindahan bank sahaja).
  • Terma dan syarat tertakluk kepada perubahan tanpa notis.







Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon