Jumaat, 11 Mei 2018

Kari Daging Gulai Darat Kelantan


Kali ini saya kongsikan petikan Hadis dari kuliah Zohor oleh Ustaz Ibrahim Muhammad Kari Daging Gulai Darat Kelantan


Kali ini saya kongsikan petikan Hadis dari kuliah Zohor oleh Ustaz Ibrahim Muhammad. Seseorang mahir kebaikan masa di dunia, mereka  juga mahir kebaikan di akhirat. Ahli mungkar di dunia akan juga jadi mahir mungkar di akhirat. Jenis kelompok mana kita berada di dunia, maka dengan kelompok yang sama kita akan berada di alam abadi kelak. 

Yang pertama, asumsi di sisi Yang Mahakuasa yaitu menurut amalan dan perjuangan diri sendiri. Surah Al Zalzalah ayat   7-8 menyebut Barang siapa mengerja kebaikan walaupun sebesar zarah akan sanggup melihatnya di hari akhirat. Begitu juga dengan amalan kejahatan. Juga akan sanggup melihatnya di akhirat. Contoh amalan atau perjuangan sendiri yaitu ibarat berjalan menghadiri majlis agama atau tiba semata mata untuk tengok perlawanan bola sepak atau konsert. 

Kedua, cara asumsi di sisi Yang Mahakuasa yaitu dengan cara memberi pemberian atau pertolongan samada makruh atau mungkar. Bantuan samada duit, buah fikiran, aset dsb, walaupun kita tak terlibat secara langsung. An nisa ayat 85. Barang siapa bagi pertolongan baik, akan sanggup bahagian pahala. Jika beri pertolongan yang buruk, akan sanggup dosa. Contoh pemberian secara tidak eksklusif yaitu ibarat membenarkan jemaah parking kereta di tanah kita yang terletak di tepi masjid. Begitu juga bagi pemberian untuk orang guna bagi tujuan maksiat. Contoh memberi pinjam kereta untuk orang pergi dating. 

Kali ini saya kongsikan petikan Hadis dari kuliah Zohor oleh Ustaz Ibrahim Muhammad Kari Daging Gulai Darat Kelantan

Ketiga, asumsi dari cenderung hati. Surah Hud ayat 113 jgn cenderung hati pada orang orang zalim. Akan sanggup dosa. Begitu juga sebaliknya jikalau cenderung hati pada masalah kebaikan, akan sanggup pahala. Inilah tiga asumsi di sisi Yang Mahakuasa samada mahir makruf atau mungkar samada dengan perjuangan sendiri secara langsung, pemberian secara tidak eksklusif dan cenderung hati. 

Sedikit potongan masakan, rasa kari daging yang dimasak kaedah gulai darat dengan kuliner kari biasa yaitu berbeza kerana di dalam gulai darat dimasukkan rempah yang dikisar. Makara ingin merasa kelainannya, kenalah cuba sendiri. Ramai yang bertanya bagaimana hendak diperolehi rempah gulai kawah atau rempah kari kampung Kelantan. Caranya ialah dengan mengirim pada mitra kawan yang berasal dari Kelantan. Kat Kelantan, memang banyak dijual rempah kari yang biasanya dijual secara timbang sahaja.

Jom layan resepi di bawah ini. Selamat mencuba...



Kali ini saya kongsikan petikan Hadis dari kuliah Zohor oleh Ustaz Ibrahim Muhammad Kari Daging Gulai Darat Kelantan

Kari Daging Gulai Darat Kelantan
Oleh:

Bahan bahan:
1 kg daging 
2 sudu besar serbuk kari kampung cap Jam
1 kotak santan kotak
1-2 biji ubi kentang
Serbuk perasa 
Garam 
Gula pasir 
1/4 keping gula Melaka
Asam keping
1 sudu besar kerisik

Bahan kisar:
3 ulas bawang merah
1 sudu besar cili kering kisar
2-3 hiris lengkuas
1 inci kunyit hidup
1/2 sudu besar ketumbar biji

Cara cara:
Satukan materi kisar, serbuk kari kampung dan daging. Masak atas dapur sehingga agak agak daging kecut. 

Masukkan santan cair dan ubi kentang. Masukkan juga asam keping. Biarkan mendidih sehingga daging empuk. 

Setelah daging lembut, masukkan santan pekat. Kacau rata sehingga sebati. Masak sehingga kuah sedikit terbit minyak.




Masukkan garam, gula Melaka, kerisik dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 

Nota:
Kari kampung biasanya tidak pecah minyak macam kari biasa. Kuah sedikit pekat. Sedap dimakan dengan nasi dan dicicah dengan roti atau roti jala.





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon