Sabtu, 12 Mei 2018

Kek Pandan Berair Yang Sedap




Saya sangat suka dengan kuliah Ustazah Dr Aishah Jamian Kek Pandan Lembap Yang Sedap



Saya sangat suka dengan kuliah Ustazah Dr Aishah Jamian. Kupasannya sangat tinggi dan pemilihan bahasa yang dipakai sangat hebat. Saya memang kagum dengan ustazah. Jom kita tengok antara kupasan yang diberi oleh Ustazah Dr Aishah. 

Perhatikan bahasa yang digunakan. Ustazah memulakan dengan apa yang dikatakan takwa. Nilai nilai takwa yang disebut dalam Al Alquran yaitu bila kita teliti dalam memakai fasiliti yang dipinjamkan. Haa fasiliti tu apa? Umur, masa, anggota tubuh dsb. Bagaimana kita melaksanakan sesuatu kalau tanpa ilmu. Contoh dalam serpihan menyempurnakan hajat insan menyerupai hadir majlis kawin. 

Kita akan berfikir kena hadir alasannya nanti barulah orang akan hadir majlis kita. Itu namanya susila persaudaraan. Tapi kenapa yang Tuhan akad kita tak endah. Yang insan akad jer kita ambil endah. Kalau niat hadir majlis kawin untuk berbalas balas, itu tandanya kita hadir kerana susila bukan kerana syariat, bukan kerana susila perhambaan. Kenapa kita sangat menjaga jemputan manusia. Sedangkan jemputan Tuhan untuk kita menunaikan solat yang mungkin solat terakhir, tidak kita jaga. 

Iman tak sanggup diwarisi. Kalau perniagaan boleh diwarisi. Untuk menyediakan iktikad pada anak anak, kena buat persediaan keyakinan dari kecil. Cuba lihat bagaimana kita buat persediaan melengkapkan keperluan untuk menunaikan ibadah Haji, rukun Islam yang kelima. Seperti pastikan saving mencukupi, hadir kursus Haji, beli barang keperluan Haji dsb. Hadir majlis ilmu bukan kata nak pergi tapi kata perlu pergi. Jangan kata masa nak solat tapi masa aku perlu solat. Yang mana kita akan terus buat? 

Sementara kita masih hidup, tengah ada harta, jangan lupa infakkan. Tengah ada masa, jangan lengah untuk menciptakan ibadah. Kalau ke pasar, kita akan cukupkan keperluan atau senarai yang ingin dibeli pola hari itu, kita ingin memasak laksa, jadi kita akan beli ikan secukupnya walhal boleh lagi tiba beli ikan. Kita tak beli ikan 4 ekor kalau resepi ditulis perlu ikan 2 kilo. Begitu sekali kita perhatikan keperluan dan cuba mengikut resepi. 

Jadi kenapa keperluan dengan Allah, kita tak cukupkan menyerupai mana kita beli keperluan secukupnya untuk memasak atau untuk menunaikan ibadah Haji. Kita ambil tahu bila hingga warta dari manusia. Contoh viral perihal bagaimana buah letup letup boleh jadi ubat. Kita siap siap lagi google dan bertanya di sana sini. Bila hingga warta dari Allah, kita tak pula nak ambik tahu dengan detail dan bertanya sana sini. Itulah kita. Itulah yang kita perlu perbaiki.




Saya sangat suka dengan kuliah Ustazah Dr Aishah Jamian Kek Pandan Lembap Yang Sedap




Resepi Kek Pandan Lembap oleh Chef Norzailina Nordin (100 resepi kek,biskut,manisan & kudapan) yang aku ambil dari blog Rahel di SINI. Kek kena disejukkan dahulu barulah anggun dikala dipotong. 

Tapi aku terpaksa potong sebaik sahaja dikeluarkan dari panggangan kerana hari telah malam. Itu yang kelihatan kek aku sedikit berderai dalam gambar di bawah. Ianya sangat berair dan gebu. Sangat sangat aku sukai dengan rasa pandan yang berlemak. 

Jom layan video dalam Instagram dan youtube channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook , boleh klik link di SINI.



Saya sangat suka dengan kuliah Ustazah Dr Aishah Jamian Kek Pandan Lembap Yang Sedap

Kek Pandan Lembap
Oleh:

Bahan-bahan:
250 gram mentega
220 gram gula kastor
3 biji telur gred A
260 gram tepung naik sendiri - ayak dg 1 sudu kecil soda bikarbanat
160 ml santan pekat
60 ml jus pandan - kisar 5 helai daun pandan
Sedikit pes pandan - aku tambah
Sedikit pewarna hijau

Cara cara:
Pukul mentega dan gula sehingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati.

Campurkan dengan tepung yang diayak. Tuangkan separuh santan dan jus pandan. Masukkan baki tepung. 

Apabila sebati, masukkan pewarna hijau. Ratakan adunan ke dalam loyang 20 cm/8 inci yang dialas kertas kalis minyak dan digris.

Bakar pada suhu 170 C selama 50-60 minit atau sehingga masak.



Saya sangat suka dengan kuliah Ustazah Dr Aishah Jamian Kek Pandan Lembap Yang Sedap





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon